Ett modernare socialförsäkringsskydd för gravida

Sveriges välkomnar utredningen och flera av förslagen. Men vi är ännu inte nöjda! Förslagen kommer bidra till att stärka gravidas socialförsäkringsskydd. Höjningen av nivån på ersättningen är ett kliv i rätt riktning. Men den uppfyller fortfarande inte kraven enligt EU-rätten.

Sveriges Lärare har lämnat synpunkter på regeringens förslag om hur socialförsäkringsskyddet för gravida ska kunna moderniseras, dnr. SOU 2023:23.

Enligt det så kallade mödraskyddsdirektivet som tolkats av EU-domstolen gäller enligt vår uppfattning att en gravid som stängs av på grund av risker i arbetet ska få behålla sin ordinarie lön under arbetsförbudet. Sveriges Lärare driver just nu två mål i Arbetsdomstolen för att få detta klarlagt.

Under Coronapandemin blev det tydligt att socialförsäkringsskyddet för gravida var otillräckligt. Eftersom smitta från viruset SAARS-CoV-2 bedömdes vara en risk för att föda för tidigt valde arbetsgivare att förbjuda gravida arbetstagare att arbeta. De var då hänvisade till graviditetspenning som ersätter cirka 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten, men med ett ersättningstak på endast 7,5 prisbasbelopp (cirka 30 000 kronor/månad 2022). Detta gjorde att de som förbjöds arbeta gjorde stora inkomstförluster.

Ett gott fackligt arbete av förtroendevalda och våra medlemmars starka reaktioner bidrog starkt till att förra regeringen valde att tillsätta en statlig utredning om gravidas socialförsäkringsskydd. Utredningen (SOU 2023:23) är nu färdig och i den föreslås bland annat att ersättningsnivån för de, som i likhet med våra medlemmar, har relativt sett höga inkomster ska förbättras rejält genom att taket för den ersättningsgrundande inkomsten höjs till samma nivå som gäller vid sjukskrivning.

Vårt framgångsrika fackliga arbete har alltså sannolikt lett fram till detta och flera andra bra förslag, se nedan. Ännu återstår förstås att se om förslagen blir verklighet. Utredningen är nu på remiss. Sveriges Lärare är huvudsakligen positiva till utredningens förslag, men ännu inte helt nöjda. Av Sveriges Lärares remissvar som bifogas kan ni läsa vidare om varför och ta del av hur förbundet argumenterar i de två mål som nu ligger i Arbetsdomstolen. I mars 2024 kommer ett sammanträde med parterna att hållas i Arbetsdomstolen, där planerna för den fortsatta hanteringen kommer att fastläggas.

Sveriges Lärare har även ett 30-tal centrala tvister med SKR som bland annat handlar om ersättningsfrågan för gravida som förbjöds arbeta under pandemin. Dessa tvister är ajournerade i avvaktan på ett avgörande i målen som ligger i Arbetsdomstolen.

Sveriges Lärare välkomnar flera av förslagen i utredningen, bland annat:

• att förmånsperioden för graviditetspenning ska förlängas till och med dagen före faktisk förlossning,
  • att en arbetsbaserad icke-behovsprövad graviditetspenning införs och
  • att det ska förtydligas att ett tillstånd av nedsatt arbetsförmåga som orsakas av graviditet, ska anses vara sjukdom om tillståndet är sådant att det hade ansetts vara sjukdom om den försäkrade inte hade varit gravid.

Sveriges Lärare har dock synpunkter på detta:

• Sveriges Lärare anser att förslaget vad gäller ersättningsnivån är otillräckligt i förhållande till EU-rättens krav. Frågan om hur den svenska regleringen ska kunna bli förenlig med EU-rätten på området behöver utredas närmare. Förbundet anser att det är rimligt att arbetsgivaren åläggs att betala åtminstone en viss del av den kompletterande ersättningen som behövs för att uppfylla EU-rättens krav. Detta för att skapa ett incitament för arbetsgivare att ha en bättre beredskap för att gravida kan behöva andra eller anpassade arbetsuppgifter under graviditeten.
  • Förbundet ifrågasätter även om rätten till ledighet och graviditetspenning vid fysiskt påfrestande arbete fyller någon självständig funktion. 60-dagarsgränsen för rätt till sådan ledighet med graviditetspenning bör i vart fall tas bort.
  • Enligt Sveriges Lärares uppfattning bör en gravid arbetstagare utan att förlora rätten till graviditetspenning ges en uttrycklig rätt att avstå omplaceringar utanför arbetsskyldigheten.
  • Förbundet motsätter sig också att förslagen ska finansieras genom borttagande av flerbarnstillägget för andra barnet inom barnbidraget.

Sveriges Lärares remissvar

Regeringens betänkande