
Det är VFU som ger verkligheten
Sveriges Lärarstudenters rapport Det är VFU som ger verkligheten visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna.
Här ser du Sveriges Lärares alla undersökningar och rapporter.
Våra statistiska faktablad hittar du här.
Sveriges Lärarstudenters rapport Det är VFU som ger verkligheten visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna.
Den garanterade undervisningstiden är en förutsättning för att eleverna ska nå kursmålen. Så är det inte idag och systemet tar inte hänsyn till de behov eleverna har.
Folkhögskolan är under stark press med nedskärningar som får stora konsekvenser för verksamheten och lärarna. Det vittnar 600 folkhögskollärare om i Sveriges Lärares rapport.
Den teknologiska utvecklingen går rasande fort. Vilka förutsättningar och villkor har lärare och förskollärare när det gäller digitalisering, och hur ser de på användningen av AI?
Svensk skola befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.
När närmare 2 500 lärare och förskollärare svarar på frågor om sin arbetsmiljö blir det tydligt att mycket måste hända: Arbetsbelastningen är för hög och förutsättningarna är orimliga.
När tiden inte räcker till påverkar det lärares hälsa och arbetsmiljö på ett negativt sätt. Likaså riskerar det påverka elevernas möjligheter till lärande.