Säg till - Rektorn hjälpte Ebba att skapa struktur

Att säga nej som ny lärare var svårt – men nödvändigt. Gymnasieläraren Ebba Jacobsson berättar hur hon fick stöd att hantera en ohållbar arbetsbörda.

När arbetsbelastningen blev för stor tog Ebba Jacobsson mod till sig och bad om ett möte med rektorn.

– Efter det blev det bättre. Jag kände att jag blev lyssnad på, säger hon.

Sedan i våras arbetar Ebba Jacobsson som lärare i fysik och matematik på Fridagymnasiet i Mölnlycke.

När hon gick ut lärarutbildningen vid Göteborgs universitet var hon förberedd på att yrket kan vara splittrat och stressigt, men blev ändå överraskad av att behöva ha så många bollar i luften samtidigt. 

– Det är så mycket som poppar under en dag och som man måste ta tag i. Det blir aldrig utrymme för de där timmarna man behöver sitta ner och planera. Jag tyckte inte att jag fick något gjort.

"Då gick jag till min rektor"

Under hösten tillkom nya arbetsuppgifter och efter några veckor började Ebba Jacobsson känna att det hade blivit för mycket.

– Då gick jag till min rektor och berättade hur jag upplevde det och att jag kände mig stressad.

Samtalet var konstruktivt.

– Hon sa till mig att jag måste tänka på mig själv och inte springa på alla bollar som hela tiden dyker upp. Jag insåg att jag måste säga nej och inte försöka vara alla till lags. 

Var det ett stort steg att gå till rektorn?

– Ja, jag drog mig lite inför det. Det är alltid jobbigt att behöva säga att man inte orkar eller räcker till, men i det läget var det nödvändigt. Man vill ju så mycket när man är ny på en arbetsplats.

Har det blivit lättare efter samtalet?

– Ja det har det blivit. Man kan inte trycka på en knapp och så löser sig allt, men jag fick en bekräftelse på att jag hade det kämpigt och upplevde att jag blev lyssnad på. 

– Rektorn tyckte att jag visade styrka som sa ifrån och hon gav mig några verktyg att jobba vidare med. Efteråt kände jag själv att det är bättre att vara öppen med hur man mår än att gå runt och tänka en massa men inte komma vidare eftersom man inte har sagt till någon att man behöver hjälp. 

Vad var det för verktyg du fick av rektorn? 

– Hon hjälpte mig att skapa struktur, till exempel genom att jag måste bestämma att nu ska jag planera en timme. Kommer det ett mejl måste jag själv säga att jag inte ska svara på det. Hon tog också bort två av mina arbetsuppgifter, vilket minskade antalet moment jag ska lösa varje vecka.

Viktigt att diskutera arbetsmiljö med kollegorna

Ebba Jacobsson understryker att hon älskar läraryrket och trivs mycket bra på Fridagymnasiet.

Samtidigt konstaterar hon att det är viktigt att balansera den stora självständighet jobbet ger med att regelbundet diskutera såväl lärarroll som pedagogik och arbetsmiljö med sina kollegor.

– Även om du tillhör ett arbetslag så lägger du upp din planering själv och gör dina egna bedömningar. Du kan jobba en hel dag i ditt huvud utan att någon av dina kollegor har någon inblick i det, säger hon. 

 

Text: Torbjörn Tenfält.

Artikeln publicerades ursprungligen i en specialutgåva av Vi Lärare som är riktad till nyexaminerade lärare. Specialutgåvan heter: Vi som är nya lärare och gavs ut våren 2025. 

Checklista

Grundskola - porträtt

Signalerna att ha koll på

Alltför många lärare blir sjukskrivna på grund av stress. Se varningssignalerna i tid med hjälp av vår checklista.

Frågor & svar