Lärarnas yrkesetiska råd

I Lärarnas yrkesetiska råd ingår fyra yrkesverksamma lärare och två forskare med lärarbakgrund. Lärares yrkesetiska råd agerar oberoende av Sveriges Lärare i olika sammanhang. 

Gruppbild på Yrkesetiska rådet, Sveriges Lärare.
Yrkesetiska rådets ledamöter: Jonas Nilsson, Carolin Ögren, Åsa Dahlberg, David Lifmark, Madeleine Eriksson, Emma Kroon.

Lärares yrkesetiska råd är en fristående del av Sveriges Lärare, och bildades 2006 av dåvarande Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. 

Lärares yrkesetiska råd har som syfte att tydliggöra att vi lärare, i vår profession, är beredda att ta ett stort ansvar för kvaliteten i svensk skola genom ett yrkesetiskt förhållningssätt. Lärares yrkesetiska råd ska utgöra ett stöd för den svenska lärarkåren och har som mål och uppdrag: 

  • Att tydligare etablera ett yrkesetiskt förhållningssätt hos Sveriges lärare.
  • Att lärare som ställs inför etiskt svåra situationer upplever att de får stöd och råd.
  • Att göra de yrkesetiska principerna mer allmänt kända. 

Ledamöter i Lärares yrkesetiska råd

Åsa Dahlberg, ordförande 

Jag är legitimerad ämneslärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk och arbetar på högstadiet i Bjurholms kommun, där jag även har ett uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare. Jag är också seminarieledare för de seminarier i yrkesetik som Sveriges Lärare erbjuder. 

David Lifmark, ledamot 

Utbildad lärare i grundskolans alla stadier, men har främst arbetat som gymnasielärare i svenska och religionskunskap. Disputerade med avhandlingen Emotioner och värdegrundsarbete, om hur etnicitet, religiositet och sexualitet kan aktualiseras i lärares undervisning. Arbetar idag som lektor vid Göteborgs universitet, bland annat med yrkesetik i lärarutbildningen. 

Emma Kroon, ledamot

Jag är legitimerad förskollärare och lärare i svenska och matematik för grundskolans tidigare år. Sedermera även examinerad specialpedagog. Jag arbetar för närvarande som specialpedagog på en mindre enhet, förskola och skola f-5, i Lerums kommun. Jag har också varit en av de seminarieledare som håller i seminarium i yrkesetik som Sveriges lärare erbjuder. 

Carolin Ögren, ledamot

Legitimerad lärare i engelska för gymnasiet och högstadiet. Jag arbetar för närvarande på en kommunal gymnasieskola där jag undervisar på yrkes- och högskoleförberedande program samt på introduktionsprogrammet. Jag är från och med hösten 2025 nyinvald ledamot i lärarnas yrkesetiska råd.

Jonas Nilsson, Ledamot

Legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som tidigare arbetat på gymnasiet. Under de senaste 10 åren har jag dock haft min anställning på Komvux i Malmö där jag undervisar i gymnasiekurser. Jag har också en del fackliga uppdrag på lokal nivå.  

Madeleine Eriksson, adjungerad förbundsstyrelsen

Jag är legitimerad lärare från förskoleklass till årskurs nio och yrkesverksam på en högstadieskola i Jönköping i ämnena idrott och hälsa, svenska och matematik. Min roll i rådet är att jag är adjungerad FS-ledamot, detta bland annat för att skapa en kontinuerlig kontaktyta mellan rådet och FS. Det arbete som yrkesetiska rådet gör och den yrkesetik de utgår från behöver bli en mer integrerad och använd del i förbundets verksamhet.

Mats G. Andersson, ansvarig tjänsteman

Kontakt 

Välkommen att kontakta oss i frågor som rör lärares yrkesetik.
Skriv till mats.g.andersson@sverigeslarare.se

Samtalscirkel

Deltagare på konferens och post it-lappar på bord

Lärares yrkesetik – en grund att stå på

Lär dig mer i en webbaserad samtalscirkel i fem delar. Fakta varvas med reflektioner och samtal. I sin helhet omfattar samtalscirkeln cirka 3 timmar.

Seminarium

Kvinnliga grundskollärare under möte.

Boka seminarium om yrkesetik till din arbetsplats

Vi erbjuder kostnadsfria seminarier med utbildade seminarieledare och program – ni står för lokal, eventuellt fika och inbjudningar.

Yrkesetiska rådets uttalanden

Lärarnas yrkesetiska råd har publicerat uttalanden om olika etiska frågor och problem som berör lärare. Läs deras ställningstaganden här.

Frågor & svar