Viktig info pga systembyte:
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Rapporten visar att hot och våld har blivit en del av vardagen för många lärare. Var tredje lärare har själva blivit utsatt under det senaste året. Fyra av tio har sett en kollega utsättas. Värst drabbade är lärare i fritidshemmen, där sex av tio själva utsatts för kränkningar, hot eller våld.
Rapporten visar att hot och våld har blivit en del av vardagen för många lärare. Samtidigt brister skolledningens stöd, anmälningar uteblir och många lärare upplever att våldet har blivit normaliserat.
Se alla diagram, tabeller och analyser
– Hot och våld i skolan är inte längre enstaka händelser – det är ett systemfel. Att vi lärare inte kan känna oss trygga på jobbet är oacceptabelt och det får aldrig normaliseras. Gränsen för vad vi lärare kan stå ut med är passerad, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Var tredje lärare svarar att de själva har blivit utsatta för kränkningar, hot och våld under de senaste tolv månaderna och fyra av tio lärare svarar att de har sett annan personal på skolan bli utsatt. Värst ser det ut för lärare i fritidshem där sex av tio själva har blivit utsatta och sju av tio har sett kollegor bli utsatta.
Det finns signifikanta samband mellan tillgången till personal och förekomsten av hot och våld. De lärare som svarar att det finns otillräckligt med behöriga lärare, kuratorer/skolpsykologer, speciallärare/specialpedagoger, elevassistenter och kringpersonal (till exempel rastvärdar) har i högre utsträckning blivit utsatta för kränkningar, hot och våld jämfört med de som svarar att de har tillräcklig tillgång.
I fritidshem, förskoleklass och lågstadiet är det vanligast att lärare utsätts för en hotfull situation av vårdnadshavare. Ungefär var femte lärare i dessa skolformer har under det senaste året blivit utsatt för hotfulla situation flera gånger.
För lärare i mellanstadiet, högstadiet och gymnasieskolan är det vanligast att bli utsatt för verbala hot och kränkningar. Var sjätte lärare i mellanstadiet, var tionde i högstadiet och var tjugonde i gymnasieskolan har under det senaste året blivit utsatt för detta flera gånger. Lärare i mellanstadiet är de som i störst utsträckning blir utsatta för hot och kränkningar av vårdnadshavare som sker digitalt.
Få lärare upplever att skolledningen alltid agerar i akuta situationer. I fritidshem, förskoleklass och lågstadiet svarar endast var femte lärare att ledningen alltid agerar.
Mer än var sjätte lärare uppger att skolledningen sällan eller aldrig stöttar den drabbade. Mellan var femte och var tredje lärare svarar att de aldrig anmält trots att de blivit utsatta för hot eller våld. Fyra av tio lärare uppger att anledningen är att de inte tror att en anmälan leder till åtgärd.
Andra orsaker är tidsbrist och administrativa hinder samt upplevelsen att våldet är “vardag” och inte längre anmälningsvärt.
I samtliga skolformer finns det signifikanta skillnader beroende på i vilken utsträckning läraren upplever att skolledningen och huvudmannen tar hot och våld på allvar. Lärare som saknar detta förtroende rapporterar i högre grad att de själva har blivit utsatta.
En annan tydligt relaterad faktor är förekomsten av tydliga rutiner för att rapportera incidenter där lärare blivit utsatta. Här finns signifikanta skillnader i samtliga skolformer, där de lärare som svarar att det saknas tydliga rutiner i högre utsträckning är utsatta för kränkningar, hot och våld.
Hot och våld i arbetet får tydliga konsekvenser för lärarnas hälsa. Hälften av lärarna upplever hög stress och har svårt att slappna av efter jobbet. Var tredje lärare rapporterar irritabilitet, nedstämdhet eller humörsvängningar. Var fjärde lärare har koncentrationssvårigheter eller svårt att somna. Fyra av tio känner sig stressade minst en dag i veckan på grund av hot och våld. Var fjärde funderar minst en gång i veckan på att byta arbetsplats och var femte överväger att lämna läraryrket helt.
Hot och våld är inte längre enskilda extrema händelser utan ett systemfel. Det har blivit normaliserat bland både elever och vuxna i skolan och lärare vittnar om att de har slutat anmäla incidenter eftersom det sker så ofta. Läget är allvarligt och kräver omedelbara åtgärder. Hot och våld mot lärare är inte bara en skolfråga utan en samhällsfråga. När lärare inte längre vågar utföra sitt jobb fullt ut förlorar hela det demokratiska samhället på det.
Vi påverkar
Att undersöka och berätta om våra medlemmars vardag är en viktig del av vårt påverkansarbete. Allt för att politiker och huvudmän ska få underlag att fatta kloka beslut om det som verksamheten mest av allt behöver.