Remissvar och skrivelser

Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.

  • Forsknings- och innovationspolitik

    Sveriges Lärare vill se en forsknings- och innovationspolitik som understödjer utvecklingen mot en skola på vetenskaplig grund, förstärker den praktiknära utbildningsvetenskapliga forskningen, skapar en infrastruktur för tillgängliggörande av forskning, förstärker lärarprofessionens röst i forskningen samt ger yrkesverksamma lärare bättre villkor att ta till sig och medverka i forskning.

  • Informationsförsörjningen på skolområdet – Skolverkets ansvar

    Skolinformationsutredningen föreslår i sitt betänkande att Skolverket ska få ta över insamlingen av skolstatistik från Statistiska Centralbyrån (SCB). Sveriges Lärare anser att problemet borde lösas genom att offentlighetsprincipen införs för fristående skolor, vilket skulle göra en överflytt onödig.

  • Samhälle mot skolattacker

    Skolattacker och hot mot skolor är något som blivit en reell verklighet för allt fler i Sverige. För att kunna förebygga att detta inte ska kunna hända, är det helt avgörande att lärare och skolpersonal vet vart de ska vända sig vid oro för elever och att det finns en välfungerande samverkan kring detta arbete i varje kommun.

  • Hantering och genomförande av digitala nationella prov

    Staten ska införa digitala nationella prov för att garantera en mer likvärdig provsituation för eleverna samt på sikt minska administrationsbördan för lärarna i hanteringen av proven. Sveriges Lärare är kritisk till att staten inte kommer skjuta till mer medel för att införa proven. Skolorna utsätts för närvarande för ett ekonomiskt stålbad.

  • Elevers tillgång till utveckling, lärande och en meningsfull fritid

    Nära en halv miljon elever är inskrivna i fritidshemmen i Sverige. Det visar att verksamheten är både uppskattad och efterfrågad. Många av de elever som är i störst behov av den situationsstyrda, upplevelsebaserade och grupporienterade undervisningen som fritidshemmen erbjuder har dock inte möjlighet att delta med det regelverk som finns idag.

  • Nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet

    Sveriges Lärare välkomnar att den nationella digitaliseringsstrategin ses över och är kritisk till att strategin inte fokuserar på lärares och förskollärares kompetensutveckling samt forskning kring effekterna av den ökade digitaliseringen i skolväsendet. Sveriges Lärare tycker att staten ska ha en försiktighetsprincip gällande ökad digitalisering i undervisningssituationer, framför allt när den inte leds av lärarna själva.

  • Statens ansvar för skolan

    Sveriges Lärare tillstyrker stora delar av utredningens förslag. Dessutom delar vi den problemformulering och analys som utredningen gör.

Frågor & svar