Remissvar och skrivelser

Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.

  • Kunskap för alla – nya läroplaner

    Det finns uppenbara problem med den nuvarande läroplanen för de obligatoriska skolformerna, något som Sveriges Lärare vid flera tillfällen poängterat. Den behöver bli tydligare och mer hanterbar då den i dag är för omfattande i relation till tillgängliga resurser.

  • Ett likvärdigt betygssystem

    I över 30 år har den svenska skolan haft ett kriterierelaterat betygssystem. Ett system som visat sig ha brister vad gäller likvärdighet och rättvisa. Sveriges Lärare kan likt utredningen konstatera att inga av de åtgärder som vidtagits för att stärka likvärdigheten har avhjälpt problematiken.

  • Tid för undervisning

    Sveriges Lärare har yttrat sig över Tid för undervisningsuppdraget (2025:26)

  • Fler vägar till arbetslivet

    På en övergripande nivå är Sveriges Lärare således positiva till vissa av utredningsförslagen. Samtidigt ser vi att förslagen på detaljnivå ter sig mer problematiska. Om utredningens förslag genomförs i sin helhet riskerar vi att få en ännu mer fragmentiserad gymnasieskola.

  • Ökat uppgiftsutbyte i det brottsförebyggande arbetet

    Sveriges Lärare tillstyrker nya sekretessbrytande bestämmelser som kan stärka skolans förebyggande arbete mot brott. Samtidigt avstyrks förslaget om utökad uppgiftsskyldighet mellan skolor, där förbundet varnar för ökad administrativ börda och risk för konflikter med lärarnas yrkesetik.

  • Skolverkets allmänna råd om styrning och ledning av förskolan

    Sveriges Lärare är positiva till att huvudmannens och rektorns ansvar för att analysera personalens kompetensutvecklingsbehov skrivs fram, men vi vill ha ett tillägg om att de även behöver skapa förutsättningar för kompetensutveckling.

  • Förordning om det nationella professionsprogrammet

    Sveriges Lärare ser positivt på att skrivningarna om vad som kan utgöra meriterande utbildning inom professionsprogrammet tydliggjorts. Samtidigt är det beklagligt att viktiga områden inte ingår och ett stort ansvar åvilar nu Skolverket och lärosätena att möjliggöra ett så brett kursutbud som möjligt.

Frågor & svar