Remissvar och skrivelser

Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.

  • Utökad belastningsregisterkontroll inför läraranställning

    Sveriges Lärare ställer sig positivt till att fler brottstyper ska ingå vid belastningsregisterkontroll inför anställning av lärare, att belastningsregisterkontroll ska göras inför antagning till lärarutbildning för vissa brott samt att lärosätena på tydligare grunder ska kunna avskilja studenter som varit föremål för disciplinära åtgärder från lärarutbildningen. Däremot vill förbundet inte att kontroller mot misstankeregistret införs och inte heller möjlighet till kontroller under pågående läraranställning, då detta innebär ett för långtgående integritetsintrång.

  • Skärpta villkor för friskolesektorn

    Utredningen föreslår en rad skärpningar av villkoren för friskolesektorn. Det handlar bland annat om ett förbud mot vinstutdelning och andra värdeöverföringar under loppet av fem år vid en nyetablering av en förskola eller skola. Utredningen vill även att de statsbidrag som avser att åtgärda kvalitetsbrister eller höja kvaliteten ska villkoras strikt.

  • Ett nationellt mobilförbud

    Utredningen föreslår att införa ett nationellt mobilförbud. Sveriges Lärare är inte i sak negativa till mobilförbud, men menar att denna skärpning av regelverket är en symbolfråga eftersom mobiltelefoner redan är förbjudna under lektionstid och rektorer kan besluta att elevers mobiltelefoner ska samlas in under hela skoldagen.

  • Ett mer träffsäkert stöd kräver bättre förutsättningar

    Sveriges Lärare tillstyrker flera av utredningens förslag om förändringar i skolans stödinsatser. Samtidigt varnar förbundet för risken att nya krav införs utan att tillräckliga resurser tillförs. Ett mer likvärdigt stöd kräver tydligare reglering av ramfaktorer, minskad administration – och fler lärare.

  • Kunskap för alla – nya läroplaner

    Det finns uppenbara problem med den nuvarande läroplanen för de obligatoriska skolformerna, något som Sveriges Lärare vid flera tillfällen poängterat. Den behöver bli tydligare och mer hanterbar då den i dag är för omfattande i relation till tillgängliga resurser.

  • Ett likvärdigt betygssystem

    I över 30 år har den svenska skolan haft ett kriterierelaterat betygssystem. Ett system som visat sig ha brister vad gäller likvärdighet och rättvisa. Sveriges Lärare kan likt utredningen konstatera att inga av de åtgärder som vidtagits för att stärka likvärdigheten har avhjälpt problematiken.

  • Tid för undervisning

    Sveriges Lärare har yttrat sig över Tid för undervisningsuppdraget (2025:26)

Frågor & svar