Verktyg för en mer likvärdig resursfördelning till skolan
Sveriges Lärare välkomnar med vissa förbehåll utredningens förslag om en vägledande skolpengsnorm. En vägledande norm kan vara ett första steg mot en mer omfattande omläggning av svensk skola.
Sveriges Lärare har yttrat sig över Verktyg för en mer likvärdig resursfördelning till skolan (2025:72). När det gäller skolpengssystemets konstruktion bör ersättningen på sikt inte längre ges per elev, utan vara mer behovsrelaterad. Grundbulten i resursfördelningen skulle kunna vara kostnaden för att bedriva undervisning per skolklass.
Skolpengsnormutredningens förslag bör enligt förbundets uppfattning ses som ett första steg i en mer omfattande reformering av ersättningssystemet. Förslagen i utredningen om verktyg för likvärdig resursfördelning når inte de slutmål förbundet vill se. Utredningen skulle dock kunna ta oss i rätt riktning. Förbundet väljer därför att pragmatiskt bejaka merparten av utredningens förslag med vissa förbehåll.
Sveriges lärare tillstyrker förslaget om att införa en vägledande skolpengsnorm för förskoleklass och grundskola, men anser att en sådan norm borde införas även inom fritidshemmet.
Med vissa förbehåll tillstyrker förbundet förslaget om att kommuner får rätt att göra avdrag för sina merkostnader (det så kallade utbudsansvaret). Den stegvisa implementeringen bör förlängas ytterligare. En längre övergångsperiod på fyra till sex år möjliggör en gradvis anpassning och skulle sannolikt mildra effekterna för berörda verksamheter. Reformen måste följas noga så att inte lärare och elever drabbas.
Förbundet anser även att det bör vara obligatoriskt för kommunerna att bjuda in fristående huvudmän till samarbete gällande utbudsansvaret. En sådan bestämmelse styr mot ett sammanhållet skolsystem byggt på samarbete.
Läs hela remissvaret
Ansvarig utredare: Patrik Ribe