Ett nationellt mobilförbud
Utredningen föreslår att införa ett nationellt mobilförbud. Sveriges Lärare är inte i sak negativa till mobilförbud, men menar att denna skärpning av regelverket är en symbolfråga eftersom mobiltelefoner redan är förbjudna under lektionstid och rektorer kan besluta att elevers mobiltelefoner ska samlas in under hela skoldagen.
Sveriges Lärare har yttrat sig över utredningen om ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9).
Utredningen har haft i uppdrag att ta fram författningsförslag för att införa ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet. Sveriges Lärare är inte i sak negativa till ett nationellt mobilförbud, men vi är kritiska till det stora utrymme som denna fråga har fått i det politiska samtalet om skolan, vilket flyttar fokus från skolans verkliga problem med bristande resurser, brist på behöriga lärare och marknadiseringen av skolväsendet.
Sveriges Lärare tillstyrker att:
- Ett nationellt mobilförbud ska införas i de obligatoriska skolformerna samt fritidshemmet, innebärande att elevers mobiltelefoner ska samlas in vid varje skoldags början, och återlämnas senast vid skoldagens slut.
- Rektor eller lärare ska få göra undantag från insamling av mobiltelefoner för pedagogisk användning i undervisningen, för särskilt stöd för en elev, eller för en enskild elev om det finns särskilda skäl.
Sveriges Lärare välkomnar att:
- Utredningen konstaterar att kostnaderna för genomförandet av förslagen behöver tillföras kommunerna i enlighet med den kommunala finansieringsprincipen.
Sveriges Lärare vill i övrigt framföra att:
- Begreppet ”skoldag” behöver få en tydlig och konsekvent definition i skollagen (2010:800). Denna definition ska omfatta fritidshemmet samt öppen fritidsverksamhet.
- Det behöver förtydligas att mobilförbudet även ska gälla under lovskola samt under fritidshemmets verksamhet vid skollov.
- Huvudmännen måste säkerställa att det finns annan personal än lärare som kan ansvara för insamling, förvaring och återlämning av elevernas mobiltelefoner, så att lärare kan fokusera på sitt undervisningsuppdrag.
- I det fortsatta lagstiftningsarbetet bör intresseavvägningen i förhållande till barns grundläggande fri- och rättigheter utvecklas.
Sveriges Lärares remissvar
Läs utredningens betänkande
Ansvarig utredare: Elvira Köhler