En särskild ersättningsmodell för viss högskoleutbildning
En regeringspromemoria har föreslagit en ny ersättningsmodell så att det kan bli ekonomiskt förmånligare för lärosätena att ge högskolekurser för yrkesverksamma och för individer i behov av omställning. Sveriges Lärare ser positivt på att en ny modell tagits fram men ser ett antal brister som skulle behöva åtgärdas, liksom att det behöver tillföras nya ekonomiska medel från staten till lärosätena.
Sveriges Lärare har valt att inkomma med synpunkter på promemorian En särskild ersättningsmodell för utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma (U2025/01339).
Lärare i skolväsendet utgör i dag och sedan länge en stor andel av de yrkesverksamma som deltar i olika kurser och program för fort- och vidareutbildning inom högskolan. Förbundets olika undersökningar visar att både behov och efterfrågan är stor.
Det nya professionsprogrammet för lärare som inrättades 1 september 2025 kommer med stor sannolikhet öka efterfrågan än mer, då just akademisk utbildning (utöver behörighetsgivande examen) är det som främst kommer krävas för att meritera sig i programmet. För Sveriges Lärare är det därför helt centralt att högskolan är väl rustad för att möta behoven och ges goda incitament att utveckla och erbjuda fler kurser och program för lärare. Regeringen har dock tyvärr inte avsatt några särskilda resurser till lärosätena för arbetet med professionsprogrammet, utöver de medel som fördelas av Skolverket för vissa uppdragsutbildningar. Det måste på sikt rättas till för att långsiktigt kunna säkra professionsprogrammets funktion och kvalitet. I detta avseende kan en ny ersättningsmodell få en viktig betydelse och Sveriges Lärare är därför i grunden positiva till förslaget om en särskild ersättningsmodell för utbildning för om-ställning och vidareutbildning för yrkesverksamma, inte minst också med tanke på de behov omställningsstudiestödet föranleder.
Det finns dock ett antal brister med den föreslagna modellen. Inga nya ekonomiska resurser föreslås för att ge lärosätena bättre förutsättningar att ta sig an uppdraget, vilket är anmärkningsvärt givet den långa period av statlig underfinansiering av utbildning inom högskolan. Vidare är det bland annat enbart väldigt korta kurser som kan finansieras inom modellen, liksom att studierna endast ska kunna bedrivas på deltid och att antalet kursdeltagare måste vara minst åtta studenter. Det sistnämnda riskerar innebära att lärosätena avstår från att utveckla och erbjuda kurser till exempelvis lärare i små undervisningsämnen.
Sveriges Lärare anser att det i grunden behövs en ny och långsiktig ersättningsmodell för all utbildning på grund och avancerad nivå inom högskolan som tar bort eller tonar ner de prestationsbaserade inslagen. Det är också hög tid att staten kompenserar för den underfinansiering av lärarutbildningen som pågått under lång tid, inte minst på grund av produktivitetsavdraget.
Sveriges Lärares remissvar
Promemorians förslag
Ansvarig utredare: Johan Linder