Hej kommunpolitiker: Undervisningen måste funka, eller hur?

9 samhällsekonomiska genidrag för din kommun Just nu pågår avtalsrörelse mellan lärarnas fackförbund Sveriges Lärare och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), samt Sobona. Vi vill berätta om varför du ska bry dig.


Utbildning – garanten för ett starkt samhälle!

Barn och elever som får en god utbildning av behöriga lärare växer upp till vuxna som är starka samhällsmedborgare.

De kommer att jobba, betala skatt, starta företag och på andra sätt bidra till din kommuns utveckling. Att investera i ungas utbildning är en samhällsekonomiskt smart lösning.  Som kommunpolitiker har du möjlighet att påverka detta.

Din checklista

☑ Engagera dig politiskt  
Check på den! Men med inflytande kommer ansvar, som vi hoppas att du vill använda till att framtidssäkra kommunen. Detta genom att ge lärare bra förutsättningar att bedriva undervisning av hög kvalitet.

☐ Fatta långsiktiga och stabila beslut  
Det krävs ett systematiskt arbete för att skapa kvalitet i undervisningen, och en bra arbetsmiljö. Säkerställ att det finns tillräckliga resurser på både kort och lång sikt, så att du kan leva upp till det ansvar du har både som arbetsgivare och skolhuvudman.  

☐ Säkerställ tid för kärnuppdraget
Tyvärr råder det alltför ofta obalans mellan krav och förutsättningar, där lärare inte i tillräcklig utsträckning får använda sin tid och kompetens till det som gynnar barns och elevers lärande. De arbetsuppgifter som inte kräver lärarlegitimation ska inte ta tid från kärnuppdraget – undervisningen.

☐ Säkerställ tid för planering  
All undervisning kräver planering och uppföljning. Lärare i alla skolformer och verksamheter vittnar om en oproportionerligt stor mängd undervisningstimmar, och alldeles för lite sammanhängande tid för det för- och efterarbete som skapar kvalitet.

☐ Säkerställ tid för kompetensutveckling
För att undervisningen ska utvecklas behöver lärare ges tid och möjlighet att stärka sin professionella kompetens under hela yrkeslivet. Följ upp hur kommunen lyckas med detta, och möjliggör deltagande i det kommande nationella professionsprogrammet för lärare.

☐ Minska barn- och elevgrupperna   
Forskningen är tydlig – undervisning i mindre grupper ger bättre resultat. Det kan verka kostsamt att öka antalet lärare per barn och elev, men det är en investering med garanterad avkastning. Om barnkullarna minskar i kommunen finns ett bra tillfälle att minska antalet barn och elever per undervisningsgrupp. Gör det utan att minska antalet lärare.  

☐ Uppvärdera lönerna för alla lärarkategorier
En god löneutveckling under hela anställningen minskar personalomsättningen och ökar kontinuiteten i verksamheten. Lärare ska inte behöva byta arbetsgivare för att höja lönen. Erfarenhet måste löna sig.

☐ Anställ bara behöriga lärare  
Med en hög andel behöriga lärare ökar möjligheten att barn och elever får den undervisning de har rätt till. Det är en bra ekonomisk affär för samhället. Lärarlegitimationen måste betyda något, även när kommunens ekonomi är ansträngd.

☐ Prata med SKR  
Håller du med oss? Framför dina åsikter till Sveriges Kommuner och Regioner, som just nu förhandlar med oss om ett nytt kollektivavtal

Frågor & svar