Vad gäller kring studenters arbetsmiljö?

Som student har du rätt till en god arbetsmiljö på lärosätet. Här går vi igenom hur du ska göra om din arbetsmiljö som lärar- eller vägledarstudent brister.

Lärosätenas huvudman är skyldig att se till att du som student har en bra arbetsmiljö. Det finns bindande regler kring detta genom arbetsmiljölagen och föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete som även gäller studerande.  

Så ska du göra om din arbetsmiljö är undermålig 

Varken Sveriges Lärare eller Sveriges Lärarstudenter kan rent fackligt hjälpa dig. Vi kan finnas där för råd, men vi har inget mandat att representera dig på samma sätt som om du var anställd på en arbetsplats.  

Men du kan vända dig till studentkåren. Genom studentkåren finns studerandeskyddsombud som har rätt att begära åtgärder.  

Arbetsmiljölagstiftningen är utformad på det viset att ett studerandeskyddsombud kan begära att lärosätet ska undersöka studenters arbetsmiljö.  

Studerandeskyddsombudet har också möjlighet att begära att lärosätet ska åtgärda de problem som upptäckts. 

Studerandeskyddsombud kan kräva åtgärder  

Skulle en situation uppstå där lärosätet väljer att inte följa studerandeskyddsombudens uppmaning finns det möjlighet för huvudstuderandeskyddsombudet att kräva åtgärder (eller ett vanligt studerandeskyddsombud om huvudstuderandeskyddsombud inte finns på just ditt lärosäte).  

Då vänder sig ombudet till Arbetsmiljöverket som kan ta ställning i frågan. Dock har inte studerandeskyddsombud stopprätt - de kan alltså inte lägga skyddsstopp (stoppa verksamheten).  

Enligt diskrimineringslagen finns det även möjlighet för studenter att vända sig direkt till Diskrimineringsombudsmannen. Motsvarande möjlighet finns för studentkårerna att vända sig till UKÄ om lärosätet inte följer högskolelagstiftningen. 

Vad gäller på VFU? 

Som medlem kan du alltid vända dig till Sveriges Lärare för råd om något händer på din VFU. Men även i den situationen är det lärosätet som har arbetsmiljöansvaret.  

Dock uppstår ett gemensamt ansvar för studentens arbetsmiljö mellan universitetet å ena sidan och mottagande verksamhet å andra sidan.  

Det är därför av största vikt att det på förhand tydligt är klarlagt vem som ansvarar för vad. Men övergripande gäller att det är lärosätets ansvar att se till att du som student inte hamnar i farliga arbetsmiljöer som kan leda till att du blir sjuk eller skadas.  

Det är mottagande verksamhetsansvar att på plats säkerställa att du som student skyddas från ohälsa och olycksfall. 

Om något händer under VFU:n bör du i första hand ta upp frågorna med din handledare. 

Om du skulle ha problem med handledaren kan du vända dig till kursansvarig på ditt lärosäte – som är ytterst ansvarig för din VFU. Om dina problem ändå inte blir lösta kan du kontakta studentkåren på ditt lärosäte. 

Intresserad av att bli studerandeskyddsombud? 

Kontakta din studentkår och se hur det fungerar på just ert lärosäte.  

Mer läsning om studenters arbetsmiljö

Sveriges förenade studentkårer (SFS) har tagit fram en handbok för studerandeskyddsombud som går igenom lagar och regler för arbetsmiljö för studenter. Här kan du hitta värdefull information. 

Vi tillsammans

Så fungerar Sveriges Lärarstudenter

Vilka sitter i styrelsen? Hur bestämmer vi vilka frågor vi driver tillsammans? Läs om hur du med ditt medlemskap kan vara med och påverka din utbildning och ditt framtida yrke.

Mer läsning

Högskola - övrigt

Preppa inför din VFU

Den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, är en viktig och spännande del på din väg mot att bli lärare. Här får du råd kring hur du förbereder dig på bästa sätt och vad du kan göra om det inte blir som det borde vara.

Frågor & svar