Detta hade jag velat veta som nyutexaminerad

Fem yrkeserfarna delar med sig: Det här önskar vi att vi vetat som nyexaminerade lärare – och detta vill vi skicka med till dig.

Vad hade varit bra att veta när du var ny som lärare? Och vilka tips vill du skicka med till nyexaminerade i dag? Så här svarar fyra erfarna lärare och en studie- och yrkesvägledare. 

Sara Eliasson, förskollärare, Göteborgs högre samskola

Foto: Fredrik Jalhed.

Vad hade du velat veta, men visste inte, när du var ny som lärare?

– Vikten av en bra inskolningsperiod och att läraryrket är ett hantverk. Jag fick en fantastisk introduktion i min första tjänst då jag jobbade ihop med tre andra förskollärare som alla hade några års erfarenhet av yrket.

– Vi fyra jobbade heltid och hade totalt 18 barn mellan tre och fem år. I det praktiska arbetet med barnen, som tar tid att arbeta upp, hade jag hela tiden förebilder i mina kollegor och kunde se direkt hur deras knep fungerade.

– Hur man kunde använda sig av sig själv, sin röst, gester och känslouttryck i lek och samlingar eller när man berättade sagor och liknande. Att jobba ihop med någon eller några på samma avdelning, som man kan observera i vardagen, det var helt fantastiskt.

Om du får ge en ny lärare ett enda råd, vilket skulle det vara?

– Bara testa! Man vet inte riktigt hur något fungerar innan man gör det. Var med barnen, lek och undervisa i samspel med dem, för även om du lär dig mycket i utbildningen och av andra, så är det i samspel med barnen du kan bygga din egen repertoar.

Jasmin Berlin, studie- och yrkesvägledare, Uddevalla gymnasieskola

Foto: pressbild/Felix Lideri.

Vad hade du velat veta, men visste inte, när du var ny som studie- och yrkesvägledare?

– Det jag reagerade mest på var hur annorlunda utbildningen var jämfört med arbetsplatsen. Under utbildningen fick vi bland annat studera samtalsteknik, karriärteorier och psykologiska perspektiv, men det jag hittills lagt mest tid på är administrativa arbetsuppgifter.

– Självklart har jag samtal med elever, men jag önskar att det var en större del av min tid. Det är såklart omöjligt att få in alla aspekter i utbildningen, men jag hade ännu mer velat förstå att utbildningen ger en grund att stå på, men att man kommer ut till en annan verklighet.

Om du får ge en ny studie- och yrkesvägledare ett enda råd, vilket skulle det vara?

– Sätt dig ner med chefen, rektorn eller rektorerna och gå igenom vad som förväntas av dig som vägledare. Skapa relationer med lärarna på skolan, det underlättar mycket när man ska prata om eleverna – och när du behöver sno lite lektionstid och de behöver stuva om i planeringen!

Irina Eriksson, lärare i fritidshem, Ängsmogårdens skola, Östersund

Foto: Henrik Olofsson.

Vad hade du velat veta, men visste inte, när du var ny som lärare?

– Skolan är en offentlig verksamhet, men på ett sätt vet ingen riktigt vad en lärare gör, förutom vi som har det som yrke. Trots det är det andra, som inte är lärare eller som har den insikten, som styr vår profession – och som dessutom fortfarande kan säga fritidspedagog eller fritidsledare, i stället för lärare i fritidshem/fritidslärare.

– Då kan jag känna att min profession inte räknas. När det tas politiska beslut om skolan, eller beslut av chef eller rektor, kan jag ibland tänka: ”Det där kommer inte fungera." Och så gör det inte det heller.

– Om en lärare varit politiker på riks- eller kommunnivå hade vissa förslag aldrig ens kommit på tal. Hade vi pratat mer om detta på utbildningen hade jag känt mig mer förberedd på att möta det, och inte blivit lika förnärmad som jag emellanåt kan bli i dag. 

Om du får ge en ny lärare ett enda råd, vilket skulle det vara?

– Kräv att få en handledare på din arbetsplats. Du kommer hamna i så många svåra situationer där det är bra att bolla med någon. Försök också att hitta en kollega som är på samma våglängd som du. Det är ett tufft arbete, så att ha någon att luta sig mot och skratta och ha kul med är viktigt.

Peter Andersson, lärare i svenska och SO, årskurs 7–9, Bregårds- skolan i Karlskoga

Foto: privat.

Vad hade du velat veta, men visste inte, när du var ny som lärare?

– Jag önskar att utbildningen skickat med en verktygslåda vad gäller elevbemötande. En lärares uppdrag är komplext och vi ställs varje dag inför nya utmaningar. Hur arbetar man med lågaffektivt bemötande utan att backa helt? Hur samarbetar vi lärare på bästa sätt tillsammans med socialtjänst och polis i de tyngre elevärenden vi kommer stöta på?

– Det hade varit bra att betona vikten av relationer mer och att man som lärare behöver ha ett nära samarbete med hemmet för att eleven ska lyckas så bra som möjligt. Det hade också varit önskvärt med tips på hur man skapar effektiva anpassningar för enskilda elever, som också kan appliceras på gruppnivå. Både för att spara tid och ge alla elever det stöd de har rätt till. 

Om du får ge en ny lärare ett enda råd, vilket skulle det vara?

– Arbeta med ett normkreativt förhållningssätt. Då kommer du, med diskrimineringsgrunderna i botten, se till att varje elev, och i vissa fall vårdnadshavare, känner sig inkluderade. Genom att våga spegla sig själv, sitt beteende och de signaler man undermedvetet skickar ut kommer du bli en lärare som får eleverna att känna sig sedda.

Matilda Nylén, lärare i matematik och psykologi, Kungsholmens västra gymnasium i Stockholm

Foto: Oskar Omne.

Vad hade du velat veta, men visste inte, när du var ny som lärare?

– Att man inte kan vara nog tydlig i sin undervisning och att man aldrig kan räkna med att det man berättar verkligen landar hos eleverna, även om det ser ut så.

– Genom att bland annat planera undervisningen så att eleverna löpande, både muntligt och skriftligt, visar kunskaper och ställer frågor, och genom att ha ett klassrum där det självklart är okej att svara ”fel”, kan man kontrollera så att alla hänger med.

– En annan sak jag velat veta är att det är helt okej att det ibland inte blir som man tänkt sig. Alla ”misslyckanden” är tillfällen att utvärdera, utveckla och prova nya grepp. Och slutligen, att erfarna kollegor är guld värda. När jag var ny fick jag råd och stöd av kollegor som hade många år i ryggen. 

Om du får ge en ny lärare ett enda råd, vilket skulle det vara?

– Lägg mycket krut på att skapa goda relationer med eleverna i början av en kurs. Har du byggt upp en trygg grund så ordnar sig det mesta. En bra början är att ha ett kort individuellt samtal med varje elev vid kursstart. Och använd humor för att lätta upp lektionerna ibland, det är också hjälpsamt i relationsbyggandet.

Text: Alexandra Larsson.

Artikeln publicerades ursprungligen i en specialutgåva av Vi Lärare som är riktad till nyexaminerade lärare. Specialutgåvan heter: Vi som är nya lärare och gavs ut våren 2025. 

Frågor & svar