Nya lärarens bästa tips efter ett år på jobbet
”Var snäll mot dig själv” – Amanda Pogulis om arbetsmiljö, planering och stresshantering under första året som lärare.
Egna höga förväntningar på undervisningen kan skapa stress, konstaterar
Amanda Pogulis.
– Ofta går det ju inte som man har tänkt på lektionerna, säger hon och berättar hur hon lärt sig att hantera den insikten.
Verkligheten låter sig inte planeras lika minutiöst som Amanda Pogulis och hennes kurskamrater på Luleås tekniska universitet tränades i under utbildningen till ämneslärare i svenska och engelska.
Efter ett år på Strömbackaskolans gymnasium i Piteå har hon fått känna på vad yrket innebär i praktiken.
– Det är många frågor som dyker upp som jag inte hade tänkt på innan jag började jobba som lärare. Klassen kanske har varit med om något före lektionen som de behöver få prata av sig om innan man kan köra i gång och då har jag plötsligt bara tre minuter på mig att introducera ämnet, säger Amanda Pogulis.
Inte ett misslyckande om din plan inte kan genomföras
Stressen försöker hon motverka med insikten om att en lektion som på grund av störningar inte kan genomföras enligt planen inte är ett misslyckande, eller ett dåligt betyg på vad man åstadkommer som lärare.
– Det är så verkligheten ser ut. Det viktigaste jag hittills tagit med mig från mitt första år är att känna en trygghet i att även om det inte blir som jag planerat så har det ändå blivit någonting. Jag har åtminstone varit där och lyssnat på eleverna.
VFU:n var en naturlig inkörsport till jobbet
Amanda Pogulis gjorde sin VFU på Strömbackaskolan och fick på det sättet en naturlig inkörsport till sitt nuvarande jobb.
– Jag visste tidigt att jag ville jobba här och när jag började var det skönt att redan känna flera av kollegorna. Det gjorde att jag snabbt kom in i arbetsgemenskapen och det är jätteviktigt när du är ny i yrket.
Hur tänker du kring ett långt arbetsliv som lärare?
– Jag försöker att vara snäll mot mig själv. I det ingår till exempel att planera så att inte alla kurser har inlämning samma vecka. Så långt jag kan styra det själv försöker jag undvika alltför tunga perioder.
Har du koll på hur du påtalar ett arbetsmiljöproblem om något inträffar?
– Ja, det har jag. Mitt närmaste skyddsombud var väldigt närvarande under mitt första år. Hon hjälpte mig att titta över mitt schema och sådana saker som jag inte hade koll på själv. Att veta vem man kan vända sig till om det uppstår problem är jätteviktigt, säger Amanda Pogulis.
Text: Torbjörn Tenfält.
Artikeln publicerades ursprungligen i en specialutgåva av Vi Lärare som är riktad till nyexaminerade lärare. Specialutgåvan heter: Vi som är nya lärare och gavs ut våren 2025.
Medlemsförmån

Någon att fråga
Våra experter svarar på hundratals frågor varje dag, bland annat från nyexaminerade lärare. Som medlem kan du alltid höra av dig. Vad undrar du?