Kompensation för tjänstepensionsbortfall
Kompensationen avser förlust av tjänstepension. Ersättning för förlust av allmän pension sker automatiskt eftersom vi betalar in arbetsgivaravgifter när vi betalar ut ersättning för lönebortfall.
Ansökan måste ske i samma reseräkning som du registrerar det lönebortfall som kompensationen grundar sig på.
Kommunalt anställd
Du kan ansöka om kompensation för pensionsbortfall om du fått löneavdrag för allmän tjänstledighet. Detta ska i så fall framgå på ditt underlag.
Om du fått löneavdrag för fackligt uppdrag utgår ingen kompensation för pensionsbortfall från förbundet. I dessa fall gör din arbetsgivare avsättning för pension.
Privat anställd
Du kan ansöka om kompensation för pensionsbortfall om du har ITP1 eller KTP1.
Har du en annan pensionsplan utgår ingen kompensation för pensionsbortfall från förbundet. I dessa fall gör din arbetsgivare avsättning för pension.
Statligt anställd
Du kan ansöka om kompensation för pensionsbortfall oavsett vilken pensionsplan du tillhör.
Registrera pensionsbortfall i Flex HRM
Om du enligt ovan har rätt till kompensation för pensionsbortfall, erhåller du tio procent av ditt bruttolöneavdrag. Du måste själv räkna ut och registrera denna kompensation i Flex HRM, i samma reseräkning som löneavdraget. Utläggskod 12. Kompensation pensionsbortfall (10 %)
Du måste, vid förfrågan, kunna påvisa vilken pensionsplan du tillhör.