
Med orimliga förutsättningar
När närmare 2 500 lärare och förskollärare svarar på frågor om sin arbetsmiljö blir det tydligt att mycket måste hända: Arbetsbelastningen är för hög och förutsättningarna är orimliga.
Här ser du Sveriges Lärares alla undersökningar och rapporter.
Våra statistiska faktablad hittar du här.
När närmare 2 500 lärare och förskollärare svarar på frågor om sin arbetsmiljö blir det tydligt att mycket måste hända: Arbetsbelastningen är för hög och förutsättningarna är orimliga.
När tiden inte räcker till påverkar det lärares hälsa och arbetsmiljö på ett negativt sätt. Likaså riskerar det påverka elevernas möjligheter till lärande.
Över hälften av Sveriges lärare och förskollärare har en ohållbar arbetsbelastning. Alltför många är på bristningsgränsen för vad de orkar, visar en studie från Sveriges Lärare.
Marknadseffekterna i dagens skolsystem har lett till ett kundtänkande som drabbar både lärare och elever negativt.
Andelen elever som når gymnasieexamen skiljer sig stort över landet. I över 20 kommuner är det mer än hälften som inte når gymnasieexamen på tre år.
Lärares inflytande över vilka läromedel som ska köpas in är i stort sett obefintlig. Likaså är diskussionen om skärm eller pärm en icke-fråga för lärarna.
Kommun och skola spelar stor roll för vilka chanser eleverna har att klara grundskolan med godkända betyg. I över 70 skolor saknar mer än en tredjedel av niorna gymnasiebehörighet.