
Marknadsskolan: en förlust för samhället
Lärarna säger tydligt nej till dagens system med vinster i skolan. Även de som själva arbetar på vinstdrivande skolor. Det visar en ny rapport som undersöker lärares attityder till marknadsskolan.
Här ser du Sveriges Lärares alla undersökningar och rapporter.
Våra statistiska faktablad hittar du här.
Lärarna säger tydligt nej till dagens system med vinster i skolan. Även de som själva arbetar på vinstdrivande skolor. Det visar en ny rapport som undersöker lärares attityder till marknadsskolan.
Barngruppsstorlekarna ökar i förskolan. Under 2024 var mer än varannan barngrupp i förskolan för stor. Det är dags att lagstifta om ett maxtak för barngruppsstorlekar!
En stor majoritet av lärarna i samtliga skolformer vill ha tydliga regleringar av undervisningstid, tid till planering och uppföljning samt gruppstorlekar. Och den statliga utredningens regleringsförslag skulle leda till verkliga förbättringar.
I Lärarkollen redovisar Sveriges Lärare hur stor andel av lärarna som är behöriga i samtliga Sveriges kommuner och län.
Den här rapporten från Idéburna Skolors Riksförbund och Sveriges Lärare visar tydligt att de icke vinstutdelande friskolorna har högre lärartäthet, bättre utbildade lärare och färre elever per skola än de friskolor som drivs med vinstintresse.
Rapporten visar att de allra flesta nyexaminerade lärare snabbt får jobb, men att många upplever att utbudet av tjänster är begränsat. Många förväntas undervisa i ämnen de saknar behörighet för. I nära var femte anställning ställde arbetsgivaren inga krav på legitimation.
Den här rapporten visar på en alarmerande hårt pressad arbetssituation för Sveriges speciallärare och specialpedagoger. Nära var fjärde tillfrågad känner att de är på bristningsgränsen till vad de orkar minst en gång i veckan. Hög arbetsbörda med risk för utbrändhet och sjukskrivning är en del av yrkets vardag.