Tid för undervisning

Sveriges Lärare har yttrat sig över Tid för undervisningsuppdraget (2025:26)


Vi bedömer att utredningsförslagen som syftar till att minska lärares administrativa börda har stor potential att få önskad effekt.

De förslag som rör reglering av undervisningstid samt tid för planering och uppföljning har analyserats i våra longitudinella studier av läraryrket. Resultaten visar att dessa förslag sannolikt kommer att innebära mindre undervisningstid och mer tid för planering och uppföljning. Detta gäller för en stor majoritet av lärarna, oavsett skolform, vilket är mycket välkommet. Förbundet tillstyrker mot den bakgrunden nämnda förslag.

Sveriges Lärares synpunkter i urval:

  • Sveriges Lärare tillstyrker förslaget om att informera vid tillfällen som bestäms av förskolan, fritidshemmet eller skolan (6.3.1) 
  • Sveriges Lärare välkomnar med vissa förbehåll bedömningen om systematiskt kvalitetsarbete. Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten bör aktivt verka för att det systematiska kvalitetsarbetet inte skapar onödig dokumentation eller 
    dubbel- och överdokumentation för förskollärare och lärare. (6.8) 
  • Sveriges Lärare tillstyrker förslaget om att lärares och förskollärares undervisningsuppdrag ska regleras i skollagen. (8.2.1) 
  • Sveriges Lärare tillstyrker förslaget om att tiden för lärares undervisningsuppdrag ska viktas med hänsyn till olika förutsättningar som elevgruppers storlekar, elevers behov stöd etc. (8.2.2)   
  • Sveriges Lärare tillstyrker förslaget om en högsta omfattning av lärares undervisningstid. (8.2.3) 
  • Sveriges Lärare tillstyrker förslaget om tid för planering och uppföljning av undervisningen. (8.2.4) 
  • Sveriges Lärare välkomnar förslaget om minsta tid för planering och uppföljning för lärare i fritidshem. (8.2.7) 
  • Sveriges Lärare välkomnar förslaget om minsta tid för planering och uppföljning för förskollärare i förskolan. (8.2.8)

Sveriges Lärares remissvar

Ansvarig utredare: Patrik Ribe och Hans Flygare

Frågor & svar