Meritering och ansökan om meritering till professionsprogrammet
Sveriges Lärare ser generellt positivt på Skolverkets föreskrifter men ifrågasätter varför en del av poängutrymmet för meriteringsnivå 1 ska reserveras för kurser som Skolverket ska besluta.
Sveriges Lärare har yttrat sig över Skolverkets förslag till föreskrifter om meritering och ansökan om meritering i professionsprogrammet.
Sveriges Lärare ser generellt positivt på de föreskrifter som föreslås men avstyrker förslaget att reservera 7,5 av de 15 högskolepoängen som krävs för att uppnå meriteringsnivå 1 i professionsprogrammet för särskilda kurser som Skolverket självt beslutar om.
Som förbundet förstått förslaget innebär det att andra kurser inom de områden som utgör meriterande utbildning enligt regeringens förordning om professionsprogrammet inte kan ingå i just dessa 7,5 högskolepoäng. Det skulle kunna innebära att en lärare som exempelvis läst 15 högskolepoäng fördjupande studier i ämnesdidaktik eller ämnesstudier inte kan tillgodoräkna sig samtliga dessa poäng för meriteringsnivå 1. En sådan reglering riskerar leda till att många lärare missgynnas, vilket i sin tur skulle kunna påverka legitimiteten för programmet negativt.
Sveriges Lärares anser därför att Skolverket, om det överhuvudtaget är nödvändigt, behöver försöka hitta en annan lösning för att säkerställa att VFU-handledarkurser, mentorskurser och liknande är meriterande i programmet. Det borde vara helt möjligt givet den tydliga signal som regeringen skickat och är dessutom helt rimligt, då konsekvensen annars kan bli att många lärare missgynnas.
Förbundet har också ett antal andra medskick i remissvaret som bland annat rör vikten av att kursutbudet blir lätt att ta del av för intresserade lärare samt möjligheterna till deltagande i pilotomgången av den så kallade Vak-kursen
Se även förbundets tidigare remissvar om professionsprogrammet:
Yttrande över delning av regeringens förslag till förordning (april 2025)
Yttrande över remiss av regeringens förslag till förordning (februari 2025)
Yttrande över Skolverkets ursprungliga förslag (oktober 2024)
Ansvarig utredare: Johan Linder