Kunskap för alla – nya läroplaner
Det finns uppenbara problem med den nuvarande läroplanen för de obligatoriska skolformerna, något som Sveriges Lärare vid flera tillfällen poängterat. Den behöver bli tydligare och mer hanterbar då den i dag är för omfattande i relation till tillgängliga resurser.
Ett av de centrala problemen i den nuvarande läroplanen är att kraven på eleverna är för höga, speciellt i de tidiga årskurserna. För svåra kunskapsformer åläggs elever som inte har den kognitiva förmågan att klara av det som krävs. Därför ser förbundet det som positivt att förslaget till ny läroplan adresserar detta problem och åtgärdar det. Sju av tio av förbundets medlemmar instämmer i att för höga krav i för tidig ålder är ett problem i den nuvarande läroplanen och de nuvarande kursplanerna.
Lärarprofessionens autonomi bygger framför allt på att undervisningen grundar sig på veten-skaplig evidens, såväl innehållet i undervisningen som det sätt som undervisningen bedrivs. I dag är lärares autonomi i undervisningen begränsad till hur undervisningen ska bedrivas för att få bästa möjliga utfall när det gäller elevernas kunskaper. Vad undervisningen ska inne-hålla bestäms till stor del av styrdokumenten. Sveriges Lärare är därför kritiska till att ytterligare begränsa autonomin genom att införa direktiv för hur undervisningens ska organiseras, så kallade undervisningsstrategier. En majoritet av förbundets medlemmar är kritiska till detta förslag.
Sveriges Lärare tillstyrker:
- Utredningens förslag angående de inledande delarna i läroplanen.
Sveriges Lärare välkomnar:
- · En mer stringent läroplan som fokuserar på skolans kunskapsuppdrag.
· Utredningens tydliga fokus på att undervisning i grunden är en kollektiv verksamhet.
Ansvarig utredare: Mats Andersson