Ett likvärdigt betygssystem

I över 30 år har den svenska skolan haft ett kriterierelaterat betygssystem. Ett system som visat sig ha brister vad gäller likvärdighet och rättvisa. Sveriges Lärare kan likt utredningen konstatera att inga av de åtgärder som vidtagits för att stärka likvärdigheten har avhjälpt problematiken.


Betygssystemets huvudproblem återfinns i det kriterierelaterade systemets natur. De kriterier som beskriver olika kvaliteter av kunskap och som avgör vilket betyg en elev får är mångtydiga, och ibland direkt svårtolkade. Lärare tolkar kriterierna olika och sätter därmed inte betyg uti-från samma måttstock. Det har också skett förändringar under dessa 30 år vilkas konsekvenser varit svåra att förutspå. Särskilt betydelsefullt är att friskolereformen genomfördes vilken inneburit att konkurrensen om eleverna hårdnat, speciellt i storstadsregionerna. Marknadiseringen av skolan har gjort betygen till hårdvaluta i konkurrensen om elevernas skolpeng. Det är svårt att se att det nuvarande betygsystemet skulle kunna göras mycket bättre. Sveriges Lärare instämmer därmed i utredningens slutsats att det krävs ett nytt betygssystem för att säkerställa likvärdiga och rättvisa betyg, något förbundets medlemmar instämmer i.

Sveriges Lärare ställer sig bakom förslaget i betänkandet. Det bedöms som ett relevant och rimligt sätt att säkerställa att betyg har samma värde oavsett vilken skola de satts på – samtidigt som det garanterar att lärarens bedömning fortsatt spelar en central roll för elevens meritvärde.

Sveriges Lärare tillstyrker:

  • Införandet av ett system med kalibrerade meritvärden

Sveriges Lärare välkomnar:

  • Avskaffandet av den skarpa godkäntgränsen i betygssystemet.

Sveriges Lärare föreslår att

  • Det föreslagna betygssystemet behöver definierade kriterier på något fler av stegen i den 10-gradiga skalan. Företrädesvis på något av de högre stegen, 7 eller 8.

Sveriges Lärares remissvar

Läs utredningens betänkande 

Ansvarig utredare: Mats Andersson

Frågor & svar