Skrivelse till utbildningsnämnden 13/6
Vi avslutar vårterminen med en skrivelse till nämnden; om orimligheter, yrkanden och inspelet till budgeten.
Skrivelse till utbildningsnämndens ledamöter i Södertälje kommun
Vi har upprepade gånger genom åren lyft lärarnas arbetsförhållanden och visat på sådant som haltar och skaver och på de orimligheter som kommunens lärare alltför ofta ställs inför i sitt dagliga arbete.
Kan det verkligen vara rimligt att förskollärare städar i lokalerna och tvättar mattor samtidigt som de har stora barngrupper, saknar det stöd som barn i behov behöver och är för få i en alltför tajt bemanning? Eller att när tiden inte räcker till känna sig tvungen att ta hem arbete och gratis göra det som inte rymts inom arbetstiden?
Hur kommer det sig att bristen på en rimlig balans mellan vad arbetet kräver och möjligheterna att göra detta alltför ofta saknas? Eller att lärare i skolan kan ha arbetsscheman som är så tajta att de måste kapa elevernas undervisningstid för att kunna växla mellan två klasser, eller hinna förflytta sig mellan klassrummen?
Vad säger det oss om att lärare runt om på förskolor och skolor dagligen och av nödvändighet måste bryta mot skollag, arbetsmiljölag och arbetstidslag samt kollektivavtal, för att över huvud taget kunna utföra sitt arbete?
Nedan följer årets lokala yrkande och en sammanfattning av den muntliga presentation vi höll vid arbetsgivarens analysdag den 28/5.
Yrkande 2025 Sveriges Lärare Södertälje, till HÖK 25
UTNYTTJA DE DEMOGRAFISKA FÖRÄNDRINGARNA FÖR ATT HÖJA KVALITETEN
När demografiska förändringar leder till färre barn i förskolan och elever i skolan, uppstår en unik möjlighet att höja kvaliteten på utbildningen. I dag finns stora behov av stöd till barn och elever som lärare med nuvarande bemanning inte kan ge fullt ut. Med mindre elevgrupper kan skolor fokusera på individanpassad undervisning, ökad lärartäthet och förbättrade lärmiljöer.
Vi ser det som viktigt att planera långsiktigt och bygga en flexibel skolverksamhet som kan utnyttja möjligheterna som ges i dag och samtidigt stå rustade för framtida behov.
ÖKA ANDELEN LEGITIMERADE OCH ÄMNESBEHÖRIGA LÄRARE
Att andelen legitimerade och behöriga lärare ökar. Dels i gruppen behöriga i minst ett ämne (fn 72,6%, vilket sätter Södertälje på plats 107 bland landets 290 kommuner). Dels i gruppen lärare som saknar behörighet i ämnen de är satta att undervisa i. SCB:s siffror över behörighetsgraden visar också på bristen på likvärdighet mellan skolorna och skolämnena och kräver särskilda åtgärder för att komma till rätta med.
ÄLDRE MEDARBETARE
Skrivningarna i HÖK 25 tar särskilt omhand vikten av att uppmärksamma medarbetarnas erfarenhet och kompetens. Vi önskar diskutera hur den enskilda chefen kan göra detta och hur vi kan se att detta sker.
”Det är av stor vikt att arbetsgivare tar till vara erfarenhet och kompetens hos samtliga medarbetare genom hela yrkeslivet. Medarbetares möjlighet till karriär och löneutveckling ökar också möjligheten att utveckla och nå målen för verksamheterna. Det är därför väsentligt att uppmärksamma erfarenhet och kompetens i medarbetares karriär- och löneutveckling för att bidra till ökad lönespridning och möjligheten att attrahera och behålla personal.”
TJÄNSTEFÖRDELNING & SCHEMA
Vi önskar en stärkt kompetens på varje enhet i att tjänstefördela, hantera avräkningsperioder och göra hållbara scheman. Med eller utan avtalsskrivningar och/eller regeringsbeslut finns kvalitetsförbättringar att göra och vi föreslår att vi påbörjar/fortsätter arbetet vid terminsstarten.
TIDSPLAN
Att parterna senast vid skolstarten ht25 överenskommer om en tidsplan för det fortsatta partsgemensamma arbetet i HÖK/kompetensförsörjnings-gruppen. Det är av stor vikt att arbetet snarast återupptas och fortsätter kontinuerligt.
Inspel till budget
Vi lyfte behovet av att Södertälje kommun säkerställer att förskolans och skolans verksamhet kan följa arbetstidslagen, skollagen och arbetsmiljölagen. Det kräver en budget som tar höjd för verkliga behov – inte minst för att hantera vikariebrist, stora barngrupper och ensamarbete.
Vi betonade vikten av att lämna underfinansiering och underbemanning bakom oss, och att lärarnas uppdrag måste renodlas för att skapa balans mellan krav och förutsättningar.
Inför avtalsrörelsen HÖK 24 och HÖK 25 framhöll vi att löneökningar inte får ske på bekostnad av färre tjänster. Södertälje kommuns budget för 2026 och framåt behöver ta höjd för kommande avtalsrörelser så att lärare i praktiken inte betalar sina lönehöjningar med att färre ska göra mer.
Vi efterlyste satsningar på arbetsmiljö, löneutveckling och professionsutveckling – inklusive årlig ämnesfortbildning och reellt inflytande över kompetensutveckling.
Vi pekade också på behovet av att minska undervisningsgrupper, öka andelen behöriga lärare och stärka likvärdigheten mellan skolor. Slutligen lyfte vi vikten av tydliga principer för tjänstefördelning och schemaläggning, samt att arbetsuppgifter som inte är undervisningsnära måste begränsas.
Vi hoppas att ni tar med er dessa perspektiv i ert fortsatta budgetarbete och för framtiden. Lärarnas arbetsvillkor är avgörande för både en kvalitativ och likvärdig utbildning och omsorg.
Vi träffar er gärna för ett samtal om skola och våra medlemmars förutsättningar att göra ett bra och hållbart arbete. Kontakta Carina Tidén på telefon 076-648 06 65 eller via mejl sverigeslarare@sodertalje.se.
Sveriges Lärare Södertälje
Carina Tidén, ordförande
Jaana Lundqvist, vice ordförande