Så blir barnens lek en del av lärandet
Hur kan vi undervisa i förskolan utan att ta över barnens lek? Och hur gör vi leken till mer än bara något vi ”låter finnas kvar”? I den här föreläsningen ger Niklas Pramling svaren.

Medlemsförmån
Onsdag 25 mars, kl 18.30-19.30
Föreläsningarna är en förmån för dig som är medlem i Sveriges Lärare.
Tillsammans med professor Niklas Pramling får du ny kunskap, inspiration och konkreta verktyg för att väva ihop undervisning och lek. Fokus ligger på hur vi som förskollärare kan utgå från barnens perspektiv, ta tillvara deras lekintressen – och använda vardagssituationer som kraftfulla undervisningsögonblick.
Det handlar inte om att styra, utan att delta. Inte om att planera bort leken, utan att planera med den.
Det här får du med dig:
- Hur du kan delta i barnens lek utan att ta över.
- Hur du ställer frågor som får barn att tänka vidare.
- Hur du gör vardagens rutiner till undervisningstillfällen.
- Hur du planerar utifrån barnens egna lekar.
- Hur lek och lärande blir ett – på riktigt.
Niklas Pramling är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och en av Sveriges mest välkända forskare inom förskolepedagogik. Han har tilldelats Lärarstiftelsens forskarpris för sitt arbete med att synliggöra lekens avgörande roll i barns lärande och utveckling.