Tre fritidshem – en väg till kvalitet
Varför upplevs vissa fritidshem som trygga, inspirerande och fulla av liv – medan andra snarare präglas av stök, passivitet eller ensamt pysslande? Och hur kan vi som lärare i fritidshem bidra till att skapa just det där meningsfulla sammanhanget som alla barn har rätt till? Föreläsning med Karin Lager om kvalitetsskillnader i fritidshem – och vad du som lärare kan göra.

Medlemsförmån
Onsdag den 25 februari, kl 18.30-19.30
Föreläsningarna är en förmån för dig som är medlem i Sveriges Lärare.
I den här föreläsningen delar Karin Lager, docent i barn och ungdomsvetenskap och en av Sveriges ledande forskare inom fritidshemspedagogik, med sig av forskning och exempel som gör skillnad. Med hjälp av tre tydliga typer av fritidshem – det övergivna, det aktivitetsstyrda och det gemenskapande – får du syn på hur struktur, bemötande och lärarens kompetens påverkar barnens möjlighet till gemenskap, lärande och meningsfull fritid.
Det här får du med dig:
- Vad som kännetecknar ett gemenskapande fritidshem.
- Inspiration och idéer till hur ni kan utveckla verksamheten tillsammans – oavsett utgångsläge.
- Hur lokaler, planeringstid och professionellt ledarskap hänger ihop med barnens möjligheter.
- Argument att använda i dialog med skolledning och kollegor.
- Hur kvalitet i fritidshem kan förstås och mätas – på riktigt.
Det här är en chans att både få syn på det du redan gör bra – och hitta nya sätt att utveckla verksamheten.
Karin Lager är docent i barn och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och har haft stort inflytande över hur fritidshemmets uppdrag förstås och utvecklas i Sverige. Hennes forskning har gjort skillnad – inte minst genom att visa på hur lärare i fritidshem spelar en avgörande roll för barns rätt till meningsfull fritid och lärande.