Fritidshemmets potential att träna sociala förmågor

Hur kan vi förverkliga fritidshemmens potential att träna elevers sociala förmågor? Ta del av ett inspirerande seminarium – och ta samtalet vidare lokalt i kommunen och på skolan!

Fritidshem

Som samhälle behöver vi stärka barns och ungas förmåga att lösa konflikter, bygga demokratiska värderingar, stärka gemenskap och minska risken för våld. Hur kan vi förverkliga fritidshemmens potential att träna dessa sociala förmågor?  

Betydelsen av elevers mjuka förmågor

SKR och Sveriges Lärare vill i detta gemensamma initiativ uppmärksamma betydelsen av att stärka elevernas mjuka förmågor såsom samarbete, kommunikation, ansvar, reflektion, kreativitet och problemlösning. 

Detta seminarium har även skickats ut till rektorer och skolchefer via SKR. Använd materialet för att starta ett lokalt arbete för att stärka fritidshemmet

Dessa förmågor är grundläggande för elevernas möjligheter att nå skolans kunskapsmål och lägger grunden för ett livslångt lärande. Det är även förmågor som kommer att få betydelse i arbetslivet, samhällslivet, kulturlivet och privatlivet.

Lärare i fritidshem har särskild kompetens

Det är dessa mjuka förmågor som man tränar i fritidshemmet och som lärare i fritidshem har som särskild kompetens att arbeta med. Elever har även ett stort behov av trygghet i sin skolvardag, och lärare i fritidshem har en viktig roll i skolans trygghetsarbete. 

Seminariet är förinspelat så att ni kan titta och pausa för reflektion och diskussion som det passar för er. Ni kommer få se intervjuer och panelsamtal med skolchefer, rektorer, forskare och lärare i fritidshem som lyfter olika ingångar i hur verksamheten kan utvecklas.

Börja diskutera

Ta samtalet vidare på huvudmannanivå, i rektorsgrupp, i skolledningen, i ett nätverk av lärare i fritidshem eller arbetslaget – hitta den konstellation som passar för just er kommun, eller diskutera innehållet i flera steg i olika grupper.

Materialet kan även vara givande för de som är ansvariga för det lokala trygghetsarbetet eller öppen fritidsverksamhet.

Se inspelningen

Inspelningen är 55 min lång. Avsätt även 1-2 timmar för diskussion, sammanfattning och att planera era nästa steg. Boka gärna in ett uppföljande möte!


Inledning (00:19)

Skolans och fritidshemmets uppdrag (02:24)

  • Hur skapar vi kvalitet i elevens hela skoldag?
  • Hur kan fritidshemmet komplettera den obligatoriska skolan samtidigt som vi säkerställer särarten i den fritidspedagogiska undervisningen?

Mjuka förmågor – en hörnsten i fritidshemmets arbete (07:23)

  • Vilka mjuka förmågor – sociala, emotionella och relationella förmågor – tror vi att våra elever behöver få utveckla? Vilket värde ligger i de förmågorna?
  • Hur skapar vi förutsättningar för att eleverna ska få träna dessa förmågor i fritidshemmet?
  • Hur behöver medarbetarorganisationen utvecklas för att skapa de förutsättningarna? 

Fritidshem i utsatta områden samt arbete med elever i årskurs 4-6 (14:34)

  • Vilka behov har vi av att arbeta trygghetsskapande, i vår kommun eller på vår skola?
  • Kan vi nå även de elever som inte är inskrivna i fritidshemmet och elever i årskurs 4-6 med fritidspedagogisk undervisning?

Sociala förmågor och relationer i och utanför skolan (21:00)

  • Hur kan lärare i fritidshems unika kompetens nå alla elever i skolan, även under den obligatoriska skoldagen?
  • Hur ser kontakterna ut med närsamhälle och närmiljö, och kan det stärka de mjuka förmågorna?
  • Hur kan det lokala trygghetsarbetet bygga vidare på det arbete som görs i fritidshemmen?

Att arbeta med de mjuka förmågorna när behörigheten är låg (27:50)

  • Hur skapar vi bästa förutsättningar för läroplansuppdraget och för professionsutveckling?
  • Hur ska arbetslagen fungera på bästa sätt – hur skapar vi en struktur för samarbete, ansvarsfördelning, stöttning av obehörig personal och tar tillvara varje anställds kompetens?
  • Vilken organisation finns på den enskilda skolan och hos huvudmannen för att ge behöriga lärare i fritidshem möjligheter att utvecklas? Det han handla om att stärkas i sin roll, utveckla undervisningen och utvecklas i yrkesrollen tillsammans med andra.

Rektorns roll – hur ska fritidshemmet vara just hos oss (36:44)

  • Finns det en vision för fritidshemmet? Vad är fokus hos oss? Är det förankrat i personalgruppen?
  • Systematiskt kvalitetsarbete – vad är det vi vill uppnå, hur utvärderar vi och vad ska vi utveckla?
  • Vad behövs för att rektor på bästa sätt ska kunna leda fritidshemmets verksamhet och utveckling? Vilket stöd behövs från huvudmannen för den enskilda rektorn eller rektorsgruppen?

Involvera alla för att ta tillvara fritidshemmets potential (46:44)

  • Hur kan vi lyfta fritidshemmen på agendan i hela styrkedjan? 
  • Vilken potential finns i fritidshemmet och vilka förutsättningar behövs?
  • Hur kan strukturerna på huvudmannanivå stärka arbetet med sociala förmågor på fritidshemmen och i det lokala trygghetsarbetet?

Länkar 

Ifous FoU-program Fritidshemmets pedagogiska uppdrag.

Mer forskning av Helena Ackesjö Helena Ackesjö | lnu.se.

Helena Ackesjös intervju i sin helhet.

Läs mer om Karin Lagers forskning om tre typer av fritidshem som hon refererar till: ”det övergivna, det aktivitetsbaserade och det gemenskapande fritidshemmet" i Vi Lärare.

Studien i sin helhet ”Possibilities and impossibilities for everyday life – institutional spaces in school-age educare” är publicerad i tidskriften ”International journal for research on extended education”.

Intervjuade personer

Helena Ackesjö, docent i pedagogik, Linnéuniversitetet

Niklas Elofson, lärare i fritidshem, Runnerydsskolan, Nässjö kommun

Eva Åkesson, rektor Runnerydsskolan, Nässjö kommun

Daniella Crona, förstelärare i fritidshem, Garnvindeskolan, Ale kommun

Åsa Ericson, förvaltningschef, Ale kommun

Karin Lager, universitetslektor, Göteborgs universitet

Deltagare i panelsamtal 

Monica Sonde, avdelningschef SKR

Hanna Almcrantz, sammankallande i Sveriges Lärares nationella råd för fritidshem och förstelärare i fritidshem, Linköpings kommun

Lina Rahm och Jenny Linde, verksamhetsområdeschefer inom grundskolan, Linköpings kommun.

Moderator: Bodil Båvner, utredare SKR

Frågor som rör fritidshem

Nationellt råd för fritidshem

I Sveriges Lärare finns ett nationellt råd för lärare i fritidshem som bland annat är rådgivande till förbundsstyrelsen i frågor som rör medlemsgruppen. Läs mer om uppdraget och se vilka som är ledamöter.

Det här driver vi

Grundskola - övrigt

Arbetssituationen måste bli rimlig

En rejäl minskning av elevgrupperna, högre löner och tid för planering. I ”Ett fritidshem för framtiden” beskriver vi vilka frågor vi driver tillsammans för att förbättra förutsättningar och villkor.

Frågor & svar