Lärares arbetstid kläms från flera håll
När tiden inte räcker till påverkar det lärares hälsa och arbetsmiljö på ett negativt sätt. Likaså riskerar det påverka elevernas möjligheter till lärande.
![Grundskola - övrigt](/globalassets/system/images/1615794240208164927.png?width=992&height=558&quality=80)
Lärare behöver ha tillräckligt med tid för sitt kärnuppdrag – att kunna förbereda, genomföra och efterarbeta sin undervisning. Verkligheten är tyvärr en annan, vilket påverkar lärares arbetsbelastning och arbetsmiljö negativ.
Vi har undersökt hur arbetstiden ser ut bland lärare i grundskolan, gymnasieskolan och inom vuxenutbildning, under en genomsnittlig vecka. Hur tiden används till undervisning, vikarierande, mentorskap, förberedelser och efterarbete.
Undersökningen visar bland annat
- Var femte lärare arbetade övertid under veckan, det vill säga mer än 45 timmar.
- Mer än en tredjedel av veckans arbetstid läggs på annat än undervisningsrelaterade arbetsuppgifter.
- Grundskollärare har i snitt 22 minuter till för- och efterarbete för varje undervisningstimme. Motsvarande tid för gymnasielärare var 41 minuter och 31 minuter för lärare inom vuxenutbildningen.
- Hälften av grundskollärarna ansåg att tiden till planering och förberedelser för undervisningen var otillräcklig. Motsvarande andel bland gymnasielärare var 40 procent och 20 procent bland lärare inom vuxenutbildningen.
- Sju av tio grundskollärare ansåg att tiden till efterarbete var otillräcklig. Hälften av gymnasielärarna och cirka tre av tio lärare inom vuxenutbildningen var av samma uppfattning.
- Bland de lärare som svarade att tiden till för- och efterarbete var otillräcklig uppgav nio av tio att de var stressade varje dag eller flera dagar i veckan.
När tiden inte räcker till
Situationen med tid som inte räcker till riskerar i förlängningen gå ut över elevernas möjlighet att nå så långt som möjligt i sitt lärande. Enda sättet att skapa hållbara lärartjänster med goda förutsättningar är att undervisningstiden minskar och att arbetsuppgifter som inte hör till lärares kärnuppdrag minimeras eller helt tas bort.
Undersökningen i sin helhet
Undersökning är gjord inom ramen för Sveriges Lärares medlemspanel, där målgruppen var lärare i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildning.