Stärk modersmålsundervisningen med bättre villkor och tydligare finansiering
Modersmålsundervisning är avgörande för flerspråkiga elevers framgång i skolan, men bristande arbetsvillkor och ojämn tillgång riskerar undervisningens kvalitet. Sveriges Lärare efterlyser nu en tydlig nationell samordning och hållbar finansiering.
Sveriges Lärare har yttrat sig över betänkandet På språklig grund (SOU 2025:9) och ser positivt på flera av förslagen, såsom en ny kursplan i grundläggande svenska som andraspråk, förstärkt studiehandledning på modersmål och tydligare styrdokument.
Samtidigt framhåller förbundet att viktiga frågor ännu inte besvarats. Modersmålslärare har ofta otrygga anställningar, splittrade arbetsplatser och begränsad kompetensutveckling, vilket påverkar kvaliteten negativt. Sveriges Lärare vill därför se:
• Att modersmålslärares arbetsvillkor förbättras med fasta anställningar och bättre tillgång till kompetensutveckling.
• Kraftfulla insatser för att öka andelen behöriga modersmålslärare, inklusive utbyggda vägar för validering och kompletterande lärarutbildningar.
• Tydligare och långsiktig statlig finansiering och samordning av modersmålsundervisningen för att garantera likvärdighet i hela landet.
Förbundet avstyrker förslaget att avskaffa möjligheten att läsa SFI inom introduktionsprogrammen innan garantier finns för att eleverna får tillräckligt stöd med den nya kursplanen.
Sveriges Lärares remissvar
På språklig grund - Regeringen.se
Ansvarig utredare: Per Båvner