Ett mer träffsäkert stöd kräver bättre förutsättningar
Sveriges Lärare tillstyrker flera av utredningens förslag om förändringar i skolans stödinsatser. Samtidigt varnar förbundet för risken att nya krav införs utan att tillräckliga resurser tillförs. Ett mer likvärdigt stöd kräver tydligare reglering av ramfaktorer, minskad administration – och fler lärare.
Sveriges Lärare har yttrat sig över SOU 2025:44 Förbättrat stöd i skolan och ställer sig positivt till ambitionen att skapa ett mer rättssäkert och effektivt stödsystem för elever i behov. Vi välkomnar särskilt att lärarens och elevhälsans roller tydliggörs, att begreppet extra anpassningar tas bort och att stödundervisning regleras som ny insats.
Men vi ser också tydliga risker. Förslagen saknar flera viktiga villkor för att kunna fungera i praktiken. Det gäller framför allt:
• Brist på reglerad undervisningstid och planeringstid för lärare.
• Ingen reglering av gruppstorlekar eller lärartäthet.
• Otydlig finansiering och avsaknad av skarpa resurstilldelningar.
• Risk för ökad administration och ansvar utan tillräckligt stöd.
För att förändringarna ska leda till verklig förbättring krävs att regering och huvudmän skapar bättre organisatoriska förutsättningar. Det handlar om bemanning, tydlig ansvarsfördelning och minskad byråkrati.
Förbundet lyfter också att regeringens pågående reformspår – särskilt betänkandena om förstärkningsundervisning och elevhälsa – måste samordnas bättre. Det behövs en sammanhållen politik för stödinsatser, inte parallella spår med olika förutsättningar och ambitionsnivå.
Sveriges Lärare vill att
• stödundervisning regleras med resurser och tidsramar som är realistiska
• lärares planerings- och undervisningstid skyddas i lag.
• elever ska få stöd utan byråkratiska hinder, genom samverkan mellan
lärare och elevhälsa.
• användningen av standardiserade tester begränsas till stöd för lärarens
professionella bedömning.
• statligt finansieringsansvar stärks för att möjliggöra tidiga och likvärdiga
stödinsatser i hela landet.
Sveriges Lärares remissvar
Ansvarig utredare: Per Båvner