Skolverkets tolkning av regelverket stoppar lärare från att meritera sig

Sveriges Lärare har uppmärksammat att Skolverkets hantering av ansökningar till professionsprogrammets meritering leder till orimliga avslag för många lärare. Förbundet kräver nu att både myndigheten och regeringen agerar för att rätta till problemen.

Lärare samtalar i personalrum.

Sveriges Lärare har skickat en skrivelse till utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson samt Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström. Bakgrunden är återkommande rapporter från medlemmar och ombud om hur Skolverkets tolkning av regelverket får negativa konsekvenser för yrkesverksamma lärare.

Enligt förbundet har lärare fått avslag på grunder som upplevs som både otydliga och orimliga. Särskilt utsatta är specialpedagoger och lärare i fritidshem, men även andra lärarkategorier har nekats meritering utan rimlig förklaring.

– Det är en fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen, säger Hanna Almcrantz, Sveriges Lärare, till tidningen Vi Lärare.

Sveriges Lärare varnar regeringen och Skolverket

Förbundet varnar för att de fall som hittills uppmärksammats kan vara ”toppen av ett isberg” eftersom Skolverket fortsätter sin handläggning. Utöver problemen kring meriteringen lyfts också svårigheter kopplade till möjligheterna att delta i kurser inom professionsprogrammet.

I skrivelsen påminner Sveriges Lärare även om att legitimerade lärare inom exempelvis Kriminalvården och Statens institutionsstyrelse (SiS) fortfarande står utanför meriteringsmöjligheterna – trots att detta påtalats för regeringen under lång tid.

Vi kräver

Med bakgrund av detta kräver vi bland annat att:

  • Skolverket skyndsamt ändrar sin tolkning och tillämpning av regelverket så att specialpedagoger, lärare i fritidshem, innehavare av karriärtjänster och andra med liknande förutsättningar (inte minst vad gäller angivna befattningar) kan beviljas meritering.
  • De som redan drabbats av avslag måste därefter snabbt få sina fall omprövade av Skolverket.
  • Myndigheten behöver också i övrigt se över sin tolkning och hantering av regelverket, särskilt definitionen av vad det innebär att vara yrkesverksam, så att inte fler problem uppstår och fler lärare drabbas. 

Mer läsning

Påverka

Gymnasielärare sitter i katedern och skriver.

Så gör vi när vi driver våra frågor

För att kunna påverka för förändring så finns Sveriges Lärare i alla relevanta sammanhang och forum. Det är när vi alla, i hela förbundet, jobbar för förändring som vi lyckas.  

Frågor & svar