Tidigare stipendiater: Ulla-Britta Bruuns minnesfond
Här kan du se alla stipendiater som prisats av Ulla-Britta Bruuns minnesfond från 1997/98 och framåt samt vad de har prisats för.
2023 – Martin Eneling för sina tankar om gestaltande lekpedagogik som utvecklingsprocess.
2022 – Inget stipendium delades ut.
2021 – Eva von Unge för sitt arbete med att använda traditionella regellekar som undervisningsredskap i förskolan.
2020 – Nina Mononen Lind för sin metod att använda konsten som motor för projekterande undervisning i förskolan.
2019 – Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla för sitt arbete med en mångfaldskalender.
2018 – Anna Bergström för sitt arbete med barns utforskande av det offentliga rummet.
2017 – Elisabeth Wiersma Larsson för sitt arbete med barnens egna teman.
2016 – Lise-Lott Fjell och Erica Strand för sitt arbete med naturvetenskap och teknik i förskolan.
2015 – Johanna Appelquist och Helena Marken för sitt arbete med de yngsta barnen.
2014 – Annika Andréasson och Birgit Allard för arbetet med sexåringars lustfyllda lärande i förskoleklassen.
2013 – Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög för sitt arbete kring ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
2012 – Elisabeth Berggren och Sandra Söderlund för sitt temainriktade arbete med sagan som utgångspunkt
2011 – Anna Kärre för sitt arbete med att lyfta fram och utveckla matematiken i förskolan (30 000 kr)
2010 – Anna Elias för sitt språkutvecklande arbete i förskoleklass (30 000 kr)
2009 – Anette Barr och Annica Nettrup och Anna Rosdahl för arbetet att med naturen som utgångspunkt nå målen i läroplanen.
2008 – Barbro Wilhelmsson och Cecilia Sandback och Monica Nylund om att använda aktionsforskning som metod (30 000 kr).
2007 – Karin Persson Gode en bok om att arbeta med naturvetenskap i förskolan (30 000 kr).
2006 – Ewa Lundgren och Anja Kärhä för att i bokform medvetengöra pedagoger om designens roll i samhället (30 000 kr).
2005 – Annika Persson och Lena Wiklund tematiskt arbetssätt i förskoleklassen (40 000 kr).
2004 – Maria Mylesand: en skrift om bygg- och konstruktion med små barn (30 000 kr).
2002 – Anna-Margareta Kvenangen: språkprojekt för att bevara det samiska språket i förskolan (20 000 kr).
1999 – Aycan Borzarslans vikten av att arbetet som sker i den mångkulturella förskolan lyfts fram för ökade erfarenheter och större förståelse.
1997/98 – Inger Kruger och Karin Östergren specialpedagogiskt arbetssätt för barn med kommunikationssvårigheter.