Tekniskt underhåll på sverigeslarare.se 5 november mellan kl 19-23.
Under underhållet kommer det inte gå att logga in på Mina sidor eller Portalen. Det går inte heller att ansöka om medlemskap under underhållet.
Under underhållet kommer det inte gå att logga in på Mina sidor eller Portalen. Det går inte heller att ansöka om medlemskap under underhållet.
För att du och dina kollegor ska öka ert inflytande över arbetstiden behöver ni använda er gemensamma fackliga styrka på arbetsplatsen, både när planeringen görs och under hela året.

På arbetsplatsträffar, medarbetarsamtal, uppdragsdialog och verksamhetsmöten kan du lyfta frågor om både arbetsmiljö och kvalitet – och att de hänger ihop!
Prata med kollegorna och ombudet om hur ni tillsammans kan föra fram vilka förutsättningar ni behöver.
I alla skolformer och verksamheter planerar rektor för hur lärarnas arbetstid och kompetens ska användas. Processen kan kallas tjänsteplanering, tjänstefördelning eller verksamhetsplanering men gemensamt är att den styr arbetsinnehåll, arbetstider och arbetsbelastning.
Rektor ska förhandla eller samverka tjänsteplaneringen med arbetsplatsombudet, och tillsammans med skyddsombudet göra riskbedömningar för att kartlägga, förebygga och åtgärda arbetsmiljörisker.
Det är därför särskilt viktigt att det finns ombud på alla arbetsplatser, eftersom det ökar möjligheterna till inflytande.
Rektor behöver också ha en dialog med dig som medarbetare för att säkerställa att du har förutsättningar för ditt läraruppdrag och en god arbetsmiljö.
Din arbetsgivare måste bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete under hela året. Det innebär att löpande utvärdera arbetsmiljön både på grupp- och individnivå för att förbygga och åtgärda risker.
Skyddsombudet på arbetsplatsen har en mycket viktig roll i detta och har befogenhet att ställa krav på arbetsmiljöåtgärder.
Du som medarbetare har ett ansvar att vara delaktig i detta genom att berätta när planeringen inte håller eller om något på arbetsplatsen får dig att må dåligt.
Som skolhuvudman måste arbetsgivaren också bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete, där undervisningen utvärderas och utvecklas för att främja barns och elevers lärande.
För att arbetsgivaren/skolhuvudmannen ska leva upp till kraven i båda dessa systematiska arbeten, krävs att rektor har en löpande dialog med lärarna och att lärarna har inflytande i verksamheten.
Chefer har rätt att fatta beslut som medarbetarna inte håller med om, men det betyder inte att ni måste finna er i vad som helst! Ibland finns det tydligt stöd i regler som både du och ombudet kan peka på.
Andra gånger kan det handla om beslut som ska förhandlas eller samverkas. Ombudet har ett förhandlingsmandat och i förhandling kan man påverka besluten i rätt riktning.
Men ibland får en chefs beslut negativa konsekvenser för er arbetsmiljö. Då har skyddsombudet en särskild ställning enligt Arbetsmiljölagen och har rätt att kräva riskbedömning och åtgärder. Du kan läsa mer om hur en arbetsmiljöfråga ska hanteras här.
Har du en tuff arbetsmiljö är det troligt att även fler av dina kollegor har det. Ta stöd i varandra, och ombudet. En dialog i vardagen, både med chef och med varandra, löser många problem som kan uppstå gällande schema och arbetstid.
Tips och råd

Planeringen inför nästa verksamhetsår är ett bra tillfälle att påverka er arbetssituation och era förutsättningar. På en del arbetsplatser kallas det tjänstefördelning eller tjänsteplanering.

Otydlig tjänsteplanering i Borås skolor ledde till skadeståndskrav – nu har rutinerna förbättrats efter fackets insats.
Arbetstidskollen

Använd Arbetstidskollen och få överblick om ditt schema följer avtal och lagar. Prata med din chef om något inte är som det ska.
Arbetstidsguiden
För mycket undervisningstid, för lite tid för planering och uppföljning? Hinner du inte ta pauser? Läs om hur reglerna ser ut och vad du kan göra när vardagen inte går ihop.