NLS – vår lärarfackliga röst i Norden

Sveriges Lärare är medlem av Nordiska Lärarorganisationers Samråd (NLS) som är en plattform för lärarfackligt samarbete, lärande och erfarenhetsutbyte i Norden. NLS har 16 medlemsorganisationer i Danmark, Finland, Färöarna, Grönland, Island Norge och Sverige.

Arbetet är organiserat i tre sektorgrupper: förskola/fritidshem, grundskola och gymnasium. Dessutom finns ledarforum för skolledare och studerandeforum för lärarstudenter. Både förtroendevalda och anställda finns med i dessa grupper, som möts årligen. Här byggs nätverk och samarbeten kring fackligt arbete, forskning och politikutveckling inom utbildningsområdet.

Arbetet leds av en styrelse med representation från alla medlemsorganisationer. Ordförandeskapet roterar årligen mellan Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island. 2022 var Sverige ordförande och lämnar sedan över ordförandeskapet till Danmark 2023. NLS generalsekreterare och sekretariat arbetar från Helsingfors, Finland.

NLS är inte en formell del av den internationella fackföreningsstrukturen men analyserar och samarbetar kring frågor på europeisk och global nivå. Genom medlemskap i NLS får medlemsorganisationerna tillgång till processer och initiativ från Nordiska Rådet och Nordiska Ministerrådet.

NLS sommarkurs

Vartannat år arrangerar NLS en sommarkurs för förtroendevalda i sina nordiska medlemsorganisationer. Till sommarkursen kan Sveriges Lärares förtroendevalda medlemmar ansöka om att få delta.

Syfte och tema med sommarkursen 2025

Under kursen samlas lärare och fackligt engagerade från hela Norden för att
utbyta erfarenheter, fördjupa sig i gemensamma utmaningar och få nya insikter
genom föreläsningar och samtal. Vid årets sommarkurs kommer fyra teman att vara i fokus:

  • Lärarnas roll i en digital tidsålder
  • Framtidens skola
  • Lärar- och ledarrollen ur ett arbetsmiljöperspektiv
  • Arbetstid i de nordiska länderna

Målet för kursen är att stärka samverkan och dela kunskap
inom områden som utbildning, profession och arbetsvillkor. 

Praktisk information 

Som deltagare betalar du en avgift på ca 2000 kronor, vilket inkluderar resa,
kursavgift, boende i enkelrum samt mat under vistelsen. Observera att ersättning
för förlorad arbetsförtjänst inte utgår.

Antalet platser är begränsat, och vi strävar efter en grupp med bred mångfald
avseende skolformer, fackliga uppdrag, boendeorter, ålder och andra perspektiv.
Därför kommer ett urval att göras bland de intresseanmälningar som inkommer.

På NLS webbplats kan du läsa mer om NLS och hålla dig uppdaterad i frågor om skola och lärarfackligt arbete i Norden.

Sanna: "Nya vänner, inspiration och lärande"

det var en upplevelse långt utöver det vanliga. 

Sammanlagt deltog över 70 personer från nio av NLS medlemsorganisationer. Kursen var indelad i fyra underteman: lärarnas roll i en digital tidsålder, framtidens skola, lärar- och ledarrollen ur ett arbetsmiljöperspektiv, och lärarnas och ledarnas arbetstid.

Jag uppskattade blandningen av föreläsningar – både de som fokuserade på det professionella innehållet och de som lyfte fackliga perspektiv på läraryrket. Vi lyssnade bland annat till Fritiof Sahlström, professor vid Helsingfors universitet, som gav ett tankeväckande föredrag om nordiska perspektiv på framtidens grundskola.
En annan mycket givande del av programmet handlade om lärar- och ledarrollen ur ett arbetsmiljöperspektiv, där vi fick lyssna till Sara Simberg, arbetslivsexpert på Finlands lärarförbund OAJ, och Pocke Wikström, förbundssekreterare i Finlands svenska lärarförbund FSL. Deras gemensamma föreläsning gav nya infallsvinklar på både gemensamma utmaningar och olika lösningar i våra nordiska länder.

Vid behandlingen av temat kring arbetstid presenterade varje organisation hur arbetstiden är reglerad för olika nivåer – förskola, grundskola, andra stadiet samt ledare och rektorer. Det blev några verkliga aha-upplevelser, särskilt i relation till att flera nordiska fackliga organisationer valt att begränsa mötestid i avtal – något vi i Sverige kan inspireras av. Det blev tydligt att det finns flera möjliga vägar att organisera arbetstid, och diskussionerna visade hur värdefullt det är att få ta del av konkreta exempel från andra länder.
 
NLS sommarkurs skapar också utrymme för social samvaro. Vid sidan av det formella programmet erbjöds både utfärder och kvällsprogram, vilket gjorde det möjligt att knyta nya vänskapsband både inom den egna organisationen och med deltagare från hela Norden.

En särskilt uppskattad del var kulturutbytet under den nordiska aftonen. Vi i den svenska delegationen bjöd på en kortversion av hur en svensk midsommar kan gå till – komplett med sång och små grodor. Det blev många skratt och glada reaktioner.

Tack vare sommarkursen har jag fått kontakt med skolmänniskor från flera nordiska länder och bär med mig nya perspektiv hem – både till min lokalförening och till distriktet. Det här var en erfarenhet jag kommer att leva länge på – och som jag varmt rekommenderar till andra.

Sanna Hillerdal, Lärare inom vuxenutbildning, Strängnäs

Engagera dig

Ditt engagemang i internationella frågor är oerhört viktigt. I Sveriges Lärare kan vi hjälpa dig att utveckla det.

Vårt internationella arbete

Tillsammans kan vi göra skillnad. Sveriges Lärare samarbetar med lärarorganisationer i andra länder för att stärka lärarprofessionen och de fackliga rättigheterna. Vi arbetar lokalt, nationellt och globalt.

För medlemmar

Fackliga studiebesök utomlands

Vill du bredda och fördjupa ditt internationella perspektiv? Då ska du söka Sveriges Lärares stipendium för fackliga studiebesök utomlands. Stipendiet delas ut två gånger per år.

Så är läget i världen

Fackföreningsinternationalen ITUC ger ut årliga rapporter över situationen för arbetstagare och fackligt aktiva. I Sverige är det Union To Union, vår gemensamma biståndsorganisation, som sammanställer materialet på svenska.

Frågor & svar