Skolan – kunskap eller kundservice?

Inspelat webbinarium från den 6 mars 2024. Få tips på hur ni kan arbeta med kundtänkandet i skolan och skapa en bättre arbetsmiljö!

Kundtänkandet i svensk skola bidrar till att lärare utsätts för orimliga krav och otillbörlig påverkan, såväl av vårdnadshavare som rektorer och huvudmän. 

Kraven kan till exempel gälla betygssättningen och undervisningen, eller att lärare förväntas vara tillgängliga utanför arbetstid och göra saker som inte är deras ansvar – som att packa elevernas väskor. 

Innehåll

Sveriges Lärares utredare Veronika Fridlund inleder med resultatet från rapporten “Skolan – kunskap eller kundservice?”. Hon talar även om rapporten "Den skadliga konkurrensen".

Sedan ger Sveriges Lärares utredare Hans Flygare svar på frågor som:

  • Var går gränsen för otillbörlig påverkan och vad är ett orimligt krav?
  • Vad kan du själv göra om du blir utsatt?
  • Hur kan du och dina kolleger arbeta med frågan på arbetsplatsen?

Hans Flygare talar även om forskningsprojektet Digitala aggressioner mot lärare och rektorer.

Formuläret för att fråga experterna är stängt

Till och med den 8 april kunde du ställa frågor till våra experter i ämnet på den här webbsidan och få svar via mejl.

Se inspelningen från webbinariet

Endast för dig som är medlem.

Upptäck våra kurser

Gymnasieskola - övrigt

Gå en kurs med oss!

Vi har ett stort utbud med kurser som vänder sig både till dig som är medlem och till dig med förtroendeuppdrag. Vi erbjuder också dig som ännu inte är medlem att hänga med på ett urval av våra kurser!

Frågor & svar