Viktig info pga systembyte:
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Barn och unga har olika förutsättningar att klara skolgången. Skolan har därför ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att alla elever ska få möjlighet att nå så långt de kan. Men vår rapport visar att verkligheten är en annan.
Se alla diagram, tabeller och analyser.
Majoriteten av lärarna i vår undersökning En ohållbar klassrumssituation uppger att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov av undervisning. Konsekvenserna blir att eleverna inte når så långt som de skulle kunna göra, att duktiga elever inte får den stimulans de behöver, och att studieron försämras.
Det är dags för politikerna att lyssna på oss lärare – vi vet vad som måste göras för att lyfta den svenska skolan.
”Jag har undervisning i halvklass cirka en gång i veckan och då hinner jag hjälpa eleverna på ett helt annat sätt.”
”Starka elever får klara sig själva medan de svagare får hjälp. Hjälpen de får räcker sällan ändå.”
”Det är orimligt att läraren ensam ska ansvara för 25–30 elever, särskilt när det finns så omfattande skillnader i elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen.”
Vi påverkar
Att undersöka och berätta om våra medlemmars vardag är en viktig del av vårt påverkansarbete. Allt för att politiker och huvudmän ska få underlag att fatta kloka beslut om det som verksamheten mest av allt behöver.