En kulturkanon för Sverige (SOU 2025:92 )
Vi välkomnar ambitionen att stärka barns och elevers tillgång till kultur.
Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.
Vi välkomnar ambitionen att stärka barns och elevers tillgång till kultur.
Regeringen föreslår att det ska krävas att sökande inte får förekomma i belastningsregister gällande vissa typer av brott för att kunna antas till en lärar- eller studie- och yrkesvägledarutbildning. Det är ett välkommet förslag som bör följas av bland annat att krav på SYV-examen för att kunna tillsvidareanställas som vägledare inom skolväsendet.
Sveriges Lärare välkomnar med vissa förbehåll utredningens förslag om en vägledande skolpengsnorm. En vägledande norm kan vara ett första steg mot en mer omfattande omläggning av svensk skola.
Sveriges Lärare har uppmärksammats på att Skolverkets tolkning och tillämpning av regelverket kring meritering inom professionsprogrammet leder till att lärare på orimliga grunder får avslag på sina ansökningar. Förbundet kräver därför att både Skolverket och regeringen agerar för att lösa problemen så att inte fler lärare drabbas i onödan.
För att AI-användning i skolväsendet ska nå sin fulla potential måste användningen ha en stark didaktisk förankring. Det får den om utvecklingen och implementeringen sker på professionens villkor och under professionens ledning.
Sveriges Lärare välkomnar utredningens arbete kring förslaget till regeringens nya arbetsmiljöstrategi för åren 2026-2030 och att skolväsendet lyfts fram tydligt. Det finns dock synpunkter att beakta.
Förbundet instämmer i Skolverkets förslag vad gäller behörighet att undervisa i de nya yrkeskurserna, att yrkeslärare per automatik är behöriga och bäst lämpade för att undervisa i dessa.
Sveriges Lärare ser behov av nya kursplaner men anser att förslaget i nuvarande form riskerar att försämra arbetsmiljön och förutsättningarna för likvärdig undervisning.
Sveriges Lärares kongress 2024 beslutade att förbundet ska verka för att yrkestiteln ”förskollärare” ändras till ”lärare i förskolan”. Förbundet menar att det är en logisk förändring att alla som undervisar i skolväsendet ska inkluderas i begreppet "lärare" och har därför i en skrivelse uppmanat regeringen att genomföra denna ändring.
En regeringspromemoria har föreslagit en ny ersättningsmodell så att det kan bli ekonomiskt förmånligare för lärosätena att ge högskolekurser för yrkesverksamma och för individer i behov av omställning. Sveriges Lärare ser positivt på att en ny modell tagits fram men ser ett antal brister som skulle behöva åtgärdas, liksom att det behöver tillföras nya ekonomiska medel från staten till lärosätena.