Viktig info pga systembyte:
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.
På en övergripande nivå är Sveriges Lärare således positiva till vissa av utredningsförslagen. Samtidigt ser vi att förslagen på detaljnivå ter sig mer problematiska. Om utredningens förslag genomförs i sin helhet riskerar vi att få en ännu mer fragmentiserad gymnasieskola.
Sveriges Lärare tillstyrker nya sekretessbrytande bestämmelser som kan stärka skolans förebyggande arbete mot brott. Samtidigt avstyrks förslaget om utökad uppgiftsskyldighet mellan skolor, där förbundet varnar för ökad administrativ börda och risk för konflikter med lärarnas yrkesetik.
Sveriges Lärare är positiva till att huvudmannens och rektorns ansvar för att analysera personalens kompetensutvecklingsbehov skrivs fram, men vi vill ha ett tillägg om att de även behöver skapa förutsättningar för kompetensutveckling.
Sveriges Lärare ser positivt på att skrivningarna om vad som kan utgöra meriterande utbildning inom professionsprogrammet tydliggjorts. Samtidigt är det beklagligt att viktiga områden inte ingår och ett stort ansvar åvilar nu Skolverket och lärosätena att möjliggöra ett så brett kursutbud som möjligt.
Sveriges Lärare tillstyrker förslagen om en försöksverksamhet med förstärkningsundervisning i grundskolan. Förstärkningsundervisningen har potential att utjämna elevernas olika förutsättningar och främja skolans kompensatoriska uppdrag.
Sveriges Lärare välkomnar flera av lärarutbildningsutredningens förslag, under förutsättning att utbildningarna får ökade ekonomiska resurser. Samtidigt finns det delar som är mer problematiska då de innebär en opåkallad detaljstyrning utbildningarnas innehåll.
I och med budgetpropositionen i september 2024 slog regeringen fast att de ämnar införa en tioårig grundskola från och med höstterminen 2028. I januari 2025 kom en lagrådsremiss om detta som till stora delar bygger på det betänkande, En tioårig grundskola - Införandet av en ny årskurs 1 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan (SOU 2021:33), som kom 2021.
Sveriges Lärare avstyrker förslaget om ett utökat informationsbyte (anmälningsplikt). Sveriges Lärare anser att det överhuvudtaget inte ska införas att anmälningsplikt och att den i vart fall inte till någon del ska omfatta lärare eller annan personal inom någon del av hela utbildningsväsendet.
Efter att Skolverket annonserat att deras provplattform stängs ner för vårens nationella prov vill Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare se extra resurser till skolorna för att kunna genomföra vårens nationella prov.
Sveriges Lärare välkomnar att regeringen lyssnat på förbundets synpunkter och nu föreslår tydliga förbättringar jämfört med Skolverkets ursprungliga förslag till professionsprogram. Det finns dock fortfarande behov av justeringar av programmet för att det ska kunna få så hög legitimitet som möjligt i lärarkåren