Viktig info pga systembyte:
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.
Sveriges Lärare anser att utredningens förslag sannolikt kommer ge positiva effekter för yrkeshögskolan som verksamhet. Sveriges Lärare ser dock som en stor brist i utredningen att analysen inte ställt yrkeshögskolan i relation till andra delar av utbildningsväsendet.
Lärares arbetssituation är redan idag mycket ansträngd och det finns inte plats för fler arbetsuppgifter. Risken är att de av Skolverket föreslagna föreskrifterna ytterligare ökar lärarnas arbetsbörda.
Sveriges Lärare vill se en forsknings- och innovationspolitik som understödjer utvecklingen mot en skola på vetenskaplig grund, förstärker den praktiknära utbildningsvetenskapliga forskningen, skapar en infrastruktur för tillgängliggörande av forskning, förstärker lärarprofessionens röst i forskningen samt ger yrkesverksamma lärare bättre villkor att ta till sig och medverka i forskning.
Skolinformationsutredningen föreslår i sitt betänkande att Skolverket ska få ta över insamlingen av skolstatistik från Statistiska Centralbyrån (SCB). Sveriges Lärare anser att problemet borde lösas genom att offentlighetsprincipen införs för fristående skolor, vilket skulle göra en överflytt onödig.
Skolattacker och hot mot skolor är något som blivit en reell verklighet för allt fler i Sverige. För att kunna förebygga att detta inte ska kunna hända, är det helt avgörande att lärare och skolpersonal vet vart de ska vända sig vid oro för elever och att det finns en välfungerande samverkan kring detta arbete i varje kommun.
Staten ska införa digitala nationella prov för att garantera en mer likvärdig provsituation för eleverna samt på sikt minska administrationsbördan för lärarna i hanteringen av proven. Sveriges Lärare är kritisk till att staten inte kommer skjuta till mer medel för att införa proven. Skolorna utsätts för närvarande för ett ekonomiskt stålbad.
Sveriges Lärare anser att det är viktigt att så mycket av den offentliga statistiken som möjligt är nedbrytbar på individnivå.
Nära en halv miljon elever är inskrivna i fritidshemmen i Sverige. Det visar att verksamheten är både uppskattad och efterfrågad. Många av de elever som är i störst behov av den situationsstyrda, upplevelsebaserade och grupporienterade undervisningen som fritidshemmen erbjuder har dock inte möjlighet att delta med det regelverk som finns idag.
Då Skolverkets allmänna råd om styrning och ledning av fritidshemmet upphör att gälla har Skolverket tagit fram ett förslag för nya allmänna råd.
Sveriges Lärare välkomnar att den nationella digitaliseringsstrategin ses över och är kritisk till att strategin inte fokuserar på lärares och förskollärares kompetensutveckling samt forskning kring effekterna av den ökade digitaliseringen i skolväsendet. Sveriges Lärare tycker att staten ska ha en försiktighetsprincip gällande ökad digitalisering i undervisningssituationer, framför allt när den inte leds av lärarna själva.