Viktig info pga systembyte:
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Fram till den 15 september går det inte att ringa till oss eller att logga in på webbplatsen. Läs mer här. Tack för ditt tålamod!
Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.
Att införa en ny utbildningsform är enligt Sveriges Lärare en ineffektiv användning av samhällets resurser eftersom det riskerar att skapa otydlighet, leda till ett svårnavigerat utbildningslandskap och splittra redan begränsade resurser.
Sveriges Lärare är kritiska till att rätten till sfi skulle gälla i tre år men positiva till att kommunerna ska arbeta mer kontinuerligt och proaktivt i sitt uppsökande arbete för att nå de som har rätt till sfi samt möjligheten att delta i sfi i en annan kommun än hemkommunen.
Sveriges Lärare ställer sig positiv till utredningens förslag om ett uppföljningssystem med olika former av informationsinhämtning i syfte att få en sammantagen bild av villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet.
Långtidsutredningen 2023 har sett över finanspolitikens stabiliseringspolitiska ansvar och det finanspolitiska ramverket. Sveriges Lärare välkomnar den diskussion som uppstått kring finanspolitikens roll, men anser att utredningen borde gjort en djupare analys av den kommunala ekonomins förhållande till stabiliseringspolitiken.
En utredning har lämnat förslag på utökade undantag för karensavdrag vid sjukdom. Förslagen innebär en förbättring jämfört med nuvarande regelverk men de löser inte grundproblemen för de av Sveriges Lärares yrkesgrupper som inte kan jobba hemifrån vid lättare sjukdom, utsätts för smitta och har högre antal sjukfall jämfört med snittet på arbetsmarknaden.
Sveriges Lärare ställer sig bakom förslagen att möjliggöra förenade anställningar mellan högs-kolan och andra sektorer för fler yrkesgrupper, bl.a. lärare.
I den nya läroplanen för förskolan föreslås adekvat digital kompetens vara struket och det kommer inte heller vara obligatoriskt att använda digitala verktyg.
Skolverket vill förenkla och effektivisera ansöknings- och handläggningsprocessen för lärarlegitimationer. Sveriges Lärare ser positivt på förslaget.
Sveriges Lärare avstyrker förslaget om obligatoriska bedömningsstöd för anpassad grundskola. Dels ser Sveriges Lärare problem med utformningen av bedömningsstöd, dels anser vi att behovet av ett bedömningsstöd är mindre i den anpassade grundskolan.
Sveriges Lärare har yttrat sig över SOU 2024:1. Ett starkare skydd för offentliganställda mot våld, hot och trakasserier. Förbundet instämmer i utredningens bedömning att det finns behov av förstärkt straffrättsligt skydd.