Debattartiklar från Sveriges Lärare

Sveriges Lärare är aktiva i debatten och driver kraftfullt på för att få till nödvändiga förändringar så att du kan fokusera på att vara lärare eller studie- och yrkesvägledare.

  • DI: Marknadsskolan får underkänt av landets lärare

    Svensk skola är i dag är formad av ett marknadstänkande som saknar motstycke. Kundorienteringen har fler negativa sidoeffekter. Det leder bland annat till att vårdnadshavare och rektorer pressar lärare till att sätta allt högre betyg. Lärarna ser med växande oro på utvecklingen, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.

  • Dagens Arena: Almega har fel om vinster i välfärden

    Valfriheten försvinner inte om vinstutdelande aktiebolag förbjuds i välfärden. Det skriver Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, och Håkan Wiclander, ordförande för Idéburna Skolors Riksförbund.

  • Aftonbladet: Vi vädjar till landets alla skolpolitiker

    Över 130 lokalföreningar i Sveriges Lärare har skrivit under ett brev till riksdagens utbildningsutskott. Syftet är att uppmärksamma den tuffa verklighet som lärare och studie- och yrkesvägledare möter i samband med den pågående avtalsrörelsen.

  • GP: Vinstintresse är inte rätt drivkraft för en bra skola

    I friskoledebatten sprids många myter. Genom att analysera offentlig statistik har Idéburna Skolors Riksförbund och Sveriges Lärare undersökt skillnader mellan olika huvudmän. I en ny rapport visar vi faktiska skillnader mellan vinstdrivande och icke vinstdrivande grundskolor, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare och Håkan Wiclander, Idéburna Skolors Riksförbund.

  • Arbetet: Föräldrar ska inte vara kunder – avskaffa skolpengen

    Regeringen och skolminister Lotta Edholm har utlovat en helrenovering av friskolesystemet. Det låter bra, men så långe skolornas pengar tillåts följa elevens val kommer verklig förändring att utebli. Ska vi lämna marknadsskolan måste den så kallade skolpengen skrotas, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare, i Arbetet.

  • Altinget: Det här duger inte, vi behöver ett provsystem som fungerar

    Skolverkets provplattform för digitala nationella prov har havererat. Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare kräver därför att regeringen kompenserar skolorna ekonomiskt för de ökade kostnader som nu uppstår när proven måste genomföras på papper eller i befintliga digitala system, skriver ordförande Anna Olskog, Sveriges Lärare, och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.

Frågor & svar