Arbetet: Förbjud för stora barngrupper i förskolan!
Läget är ohållbart för både barnen och personalen. Dags för lagstiftning, skriver Kommunal och Sveriges Lärare.
Sveriges Lärare är aktiva i debatten och driver kraftfullt på för att få till nödvändiga förändringar så att du kan fokusera på att vara lärare eller studie- och yrkesvägledare.
Läget är ohållbart för både barnen och personalen. Dags för lagstiftning, skriver Kommunal och Sveriges Lärare.
Regeringen måste ta ansvar för den bantning av värlfärden som nu sker. När vi inte kan leverera på kraven som redan i dag finns – hur ska vi då kunna leverera i kriser? skriver fem fack i välfärdssektorn.
I tid av krig och ökad antisemitism är en av skolans viktigaste uppgifter att föra vidare minnet av Förintelsen, skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand, båda ordförande för Sveriges Lärare.
Sveriges resultat i Pisa borde få skolhuvudmännen och regeringen att agera omedelbart. Resurser måste tillföras och utvecklingen mot minskad likvärdighet måste brytas, skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand, Sveriges Lärare.
Snart presenteras resultaten av den internationella kunskapsmätningen Pisa. Sannolikt är att svensk skola står starkt efter pandemin – men också att den slits isär ytterligare. Omedelbara åtgärder krävs för att bryta utvecklingen, skriver Sveriges Lärare.
Regeringens slutsats att en ökning av mängden tryckta böcker i skolan är svaret på allt bygger på en lika grund analys som teknikivrarnas. Digital teknik ska användas i skolan när det är nödvändigt för att nå kunskapskraven och när den underlättar lärandet, skriver Sveriges Lärare.
Regeringen signalerar med ett sänkt utgiftstak 2026 att den vill tvinga fram ännu större utgiftsminskningar, skriver fem förbundsordförande som varnar för konsekvenserna.
I stället för att utöka möjligheten för utländska lärare utan svensk lärarlegitimation att undervisa i svensk skola borde tvärtom även undantaget från legitimationsregelverket för undervisning på engelska tas bort helt. Det skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand, Sveriges Lärare.
Staten bör ta över finansieringen av skolan så att alla elever får det stöd de behöver, oavsett var de bor, skriver Åsa Fahlén med flera.
Ny granskning visar på en oroväckande utveckling.