Dagens Samhälle: Minska barngrupperna i förskolan när färre barn föds
I stället för att fokusera på neddragningar borde politiker ta chansen att skapa en förskola av hög kvalitet, skriver Malin Ragnegård, Kommunal, och Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Sveriges Lärare är aktiva i debatten och driver kraftfullt på för att få till nödvändiga förändringar så att du kan fokusera på att vara lärare eller studie- och yrkesvägledare.
I stället för att fokusera på neddragningar borde politiker ta chansen att skapa en förskola av hög kvalitet, skriver Malin Ragnegård, Kommunal, och Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Alla elever har rätt till det stöd de behöver – inte bara i ord, utan i handling. Sveriges Lärare välkomnar förslaget om en nationell reglering av mindre undervisningsgrupper och halvklasser. Det är ett viktigt steg för att säkerställa att elever får den undervisning de har rätt till under skolterminerna, inte genom utökad lovskola.
De uppdagade bristerna i regeringens satsning på akutskolor är ett tydligt exempel på begränsningarna i ett skolsystem som i så stor utsträckning som det svenska vilar på ett långtgående kommunalt ansvar. Akutskolorna bör drivas av staten, skriver Anna Olskog, förbundsordförande i Sveriges Lärare.
Lärarutbildningen är inte perfekt, men mer populär än sitt rykte, skriver Anna Olskog och Adam Kedert.
I november lägger en utredning fram förslag om införande av en informationsplikt, en form av angiverilag beställd av Regeringen och Sverigedemokraterna. Med den nya lag som förbereds skulle förtroendet för välfärden skadas, skriver företrädare för Facken i välfärden.
I en tid där stora skolkoncerner dominerar och små friskolor kämpar för sin överlevnad, är det dags för en reform som återkopplar till den ursprungliga visionen för svensk friskolepolitik, skriver Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, och Maria Nordheden Gard, vice ordförande för Idéburna skolors riksförbund.
Vinst är motsägande med skolans uppdrag, skriver Anna Olskog som är ordförande för Sveriges Lärare.
Det är bra att Sveriges nya utbildningsminister ställer upp höga ambitioner för svensk utbildning. Men utbildningspolitiska ambitioner utan ekonomiska resurser har dåliga förutsättningar att ge önskat resultat, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.
Vi, Facken i välfärden, som företräder mer än en miljon medlemmar är besvikna på att de enorma utmaningar som välfärden står inför inte prioriteras i regeringens budget. Vi ser nu en kris med stora uppsägningar och försämrad välfärd.
Sedan i somras finns en skarpare skrivning i lagen som betonar att elever ska få läromedel som lärare bedömer att de behöver, vilket är positivt. Men om pengarna inte finns så är det ändå ekonomin som styr vilka läromedel som köps in och inte sällan prioriteras digitala läromedel av lägre kvalitet. För att höja kvaliteten i undervisningen måste lärare ges verklig makt över de verktyg de använder, skriver Anna Olskog från Sveriges Lärare och Per Kornhall från Läromedelsförfattarna.