Debattartiklar från Sveriges Lärare

Sveriges Lärare är aktiva i debatten och driver kraftfullt på för att få till nödvändiga förändringar så att du kan fokusera på att vara lärare eller studie- och yrkesvägledare.

  • Dagens Arena: Kulturskolan är förutsättningen för ett levande kulturliv

    Regeringen vill införa spetsutbildningar i musik i grundskolan. Det låter lovvärt – men utan kulturskolan blir det vare sig likvärdigt eller hållbart. Spets är viktigt, men utan bredd blir det ingen spets alls, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare, och Marianne Eriksson, sammankallande Nationellt råd för Kulturskola.

  • AB: Vill L klara spärren? Fasa ut vinstintresset i skolan

    Om Liberalerna vill behålla väljarnas förtroende och hamna över riksdagsspärren i nästa års val, gör de rätt i att rösta igenom förslaget att stoppa aktiebolag och fasa ut vinstintresset ur skolan, skriver Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

  • DI: Planera i tid inför att vinstdrivande friskolor försvinner

    Oavsett vem som styr landet efter nästa val kommer det att bli nya regler för friskoleverksamhet. Låt oss se till att varje barn, oavsett var det bor, har en trygg och stabil skolgång. Både stat och kommun behöver ta sitt planeringsansvar – i tid, skriver Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges Lärare.

  • AB: Avskaffa alla undantag och skydda lärartiteln

    Så länge undantag från lärarlegitimation finns kvar urholkas läraryrkets status, undervisningens kvalitet samt förskolans och skolans likvärdighet. Nu krävs en uppsträckning av hela systemet för lärarlegitimation, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.

  • VLT: Lova mindre skolklasser!

    När Moderaterna samlas till arbetsstämma i Västerås den 23–26 oktober finns det en chans för partiet att ta ett avgörande steg framåt för svensk skola och förskola: att minska de alltför stora klass- och gruppstorlekarna, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.

  • Altinget: Återinför timplan för gymnasieskolan

    Trots att gymnasieelever i Sverige formellt läser samma kurser finns det ingen garanti för hur mycket undervisningstid de faktiskt får. Det urholkar likvärdigheten i svensk skola, skriver Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare, i Altinget.

  • Sydsvenskan: Ge lärarna rätt förutsättningar

    Ge lärarna rätt förutsättningar – och eleverna den skola de har rätt till. För att skolans mest akuta problem ska kunna åtgärdas snabbt kräver Sveriges Lärare nu en Skolkommission 2.0, skriver Anna Olskog.

Frågor & svar