Världslärardagen 5 oktober

Det är vi lärare som garanterar att barn och elever ska få den utbildning de har rätt till. Detta uppmärksammar vi varje år den 5 oktober på Världslärardagen tillsammans med lärare över hela världen.

Jordklot med stjärnbilder

Därför uppmärksammar vi Världslärardagen

Utbildning är avgörande för att skapa långsiktigt hållbara samhällen där demokrati och jämställdhet råder. Vi lärare gör verkligen skillnad varje dag. Men vi behöver bra förutsättningar för att kunna utföra vårt uppdrag.

Tillsammans kan vi sätta press på våra lokala politiker, regeringar och det internationella samfundet för att ge oss lärare möjlighet att genom vår undervisning bidra till att bygga hållbara och demokratiska samhällen.

Sveriges Lärares prioriterade rekommendationer

För att uppmärksamma lärarna och deras situation, både i Sverige och i världen, har vi valt att fokusera på tre teman, utifrån FN:s expertpanels 59 rekommendationer. 

Rimlig arbetsbelastning – nationella regleringar. Vi lärare måste få vara lärare och kunna ha garanterad tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen.

För att öka läraryrkets status behövs förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och möjlighet att utveckla vår profession. 

Ökade och likvärdiga resurser till goda arbetsvillkor för att kunna utföra vårt samhällsbärande uppdrag.
 
En god löneutveckling genom hela yrkeslivet.

Källa: Rekommendation 35, 37, 38

Se satsningar på skolan som en framtidsinvestering istället för bara en kostnad.

Staten måste ta över ansvaret för en likvärdig och hållbar resurstilldelning.
 
Mer resurser till att anställa utbildade/behöriga lärare.

Källa: Rekommendation 8, 19

Vi lärare, i Sverige och världen, har ett viktigt uppdrag i att förbereda elever för att ha en aktiv roll i att bygga demokratiska hållbara samhällen lokalt, nationellt och globalt. Mänskliga rättigheter behöver försvaras och utvecklas i global solidaritet.  

Källa: Rekommendation 33

Vill du läsa mer om åtgärdspunkterna och expertpanelen kan du göra längst ner på sidan.

Uppmärksamma Världslärardagen


Eftersom Världslärardagen infaller på en lördag i år kommer Sveriges Lärare att uppmärksamma dagen under perioden 1–13 oktober.  Ni avgör vilken dag som passar bäst för er!

  • Fika tillsammans.
  • Träffas i ett möte och prata om FN:s rekommendationer.
  • Gör en frågesport, walk and talk eller tipspromenad.
  • Uppmuntra barn och elever att fira alla lärare.
  • Arrangera en föreläsning med fika eller middag.
  • Sätt upp affischer om Världslärardagen från Sveriges Lärare och dela bilder i sociala medier.
  • Berätta gärna i sociala medier hur ni firar Världslärardagen på arbetsplatsen.

Onsdag den 2 oktober håller Antonia Wulff en föreläsning Lärarbrist – en global kris där hon kommer prata om det globala arbetet för att åtgärda lärarbristen och garantera att alla lärare har goda arbetsvillkor. Föreläsningen är öppen för alla men medlemmar kommer kunna också kunna se den i efterhand.

Här hittar du fler webbinarier och aktiviteter kopplat till Världslärardagen.
Läs mer om Världslärardagen hos världslärarfacket Education International.

Du är en del av något större - Bli medlem

För att kunna ställa starkare krav utifrån de rekommendationer vi har prioriterat behöver vi samla facklig styrka. Som medlem är du en del av ett större ”vi” som kan agera och göra skillnad, på arbetsplatsen, i Sverige och i världen. Bli medlem här.

FN:s generalsekreterare kallade samman en expertpanel om läraryrket för att hantera den globala lärarbristen. Här deltog experter från hela världen, inklusive utbildningsministrar, forskare, fackliga representanter, lärare och studenter. Education International var lärarnas professionella röst, vilket gav panelen en stark förankring i verkligheten. 

Vad står det i rekommendationerna? 

Panelens 59 rekommendationer kräver omedelbara åtgärder för att lösa lärarbristen och säkerställa att lärare får de förutsättningar de behöver. De kan sammanfattas i följande områden: 

  • Löner och arbetsvillkor: Lärare ska ha löner i nivå med andra likvärdiga yrken. 
  • Professionell utveckling: Högkvalitativ utbildning och kontinuerlig kompetensutveckling för lärare är ett måste. 
  • Inkludering och mångfald: Skolmiljön ska vara trygg och inkluderande för alla lärare. 
  • Inflytande och dialog: Lärare och deras fackföreningar måste få möjlighet att få inflytande över utbildningspolitiska beslut. 
  • Teknik i undervisningen: Lärarna ska självständigt kunna välja den teknik som bäst stöder deras undervisning. 
  • Utbildningsfinansiering: Regeringar måste garantera rättvis finansiering och sluta med åtstramningsåtgärder som drabbar skolan. 

Läs mer om rekommendationerna här.

2 oktober, kl. 18.30–20.00

Lärarbrist – en global kris

Missa inte detta unika tillfälle när Antonia Wulff föreläser om den globala lärarbristen. Med ett internationellt perspektiv i grunden kommer du få tips på hur ni kan arbeta med frågan på er arbetsplats.

Intervjuer

Fackligt arbete i världen

Är du intresserad av att veta hur lärare undervisar globalt? Vi har intervjuat lärare från olika länder för att ge dig unika perspektiv och idéer. 

Vårt internationella arbete

Tillsammans kan vi göra skillnad. Sveriges Lärare samarbetar med lärarorganisationer i andra länder för att stärka lärarprofessionen och de fackliga rättigheterna. Vi arbetar lokalt, nationellt och globalt.

Så agerar vi när fackliga rättigheter kränks

Sveriges Lärare agerar när vi får in en uppmaning från vårt världsfack Education International. Så fort som det bara går skriver vår ordförande under ett protestbrev som sedan mejlas till det berörda landets myndigheter.

Engagera dig

Ditt engagemang i internationella frågor är oerhört viktigt. I Sveriges Lärare kan vi hjälpa dig att utveckla det.

Frågor & svar