HÖK 21 – i vardagen

Tillsammans arbetar vi för en bättre lärarvardag. I arbetet för en bra arbetsmiljö, löneprocess och kompetensutveckling får ni stöd av de kollektivavtal Sveriges Lärare har förhandlat fram.

 

Så här kan du som lärare göra för att avtalet ska följas

Använd dem som underlag för koll, uppföljning och samtal under året. 

Med schemakoll kan du sätta gränser för dig själv och får ett konkret underlag för samtal om ditt uppdrag, dina förutsättningar, din arbetsmiljö och din arbetsinsats. Kolla att:

  • Arbetstidsschemat (veckoplanering + årsplanering) följer arbetstidsavtalet. 
  • Planeringen ger utrymme för rast, paus, förflyttning och omställning. Du ska kunna vara på plats, förberedd och i tid utan att behöva stressa, till all undervisning och alla möten. 
  • Alla arbetsuppgifter kan hinnas med under arbetstiden.

Använd schemakollen eller ett dialogstöd

  • i uppdragsdialog med din chef inför beslut om bemanning och tjänstefördelning så att hen förstår hur besluten påverkar din vardag.
  • vid schemaläggning för att kolla att förslag till schema, möteskalendarium och årsplanering ger förutsättningar för en god arbetsmiljö.
  • för att hålla koll under året på att schema och planering fungerar.
  • i lönesamtal för att återknyta till de uppdrag och förutsättningar du fått så att samtalet handlar om det du faktiskt ägnar din tid åt, hur det går och varför.

Beslut om bemanning, tjänsteplanering och principer för schemaläggning ska förhandlas och riskbedömas. Dela med dig av din schemakoll till ditt ombud inför förhandlingar och skyddsronder.

Följ schema och planering och sluta jobba när arbetstiden är slut. Det är ett enkelt sätt att få koll på om uppdrag och förutsättningar är i balans. Att visa för din arbetsgivare när förutsättningarna brister är att ta långsiktigt ansvar för verksamheten.

  • Följ ditt arbetstidsschema. Ta rast och paus. Sluta arbeta när arbetstiden slutar.
  • Behöver schemat ändras, se till att ta bort och lägga till lika mycket.
  • Om schemat ändras med kort varsel, följ avtalet om övertid eller förskjuten arbetstid.
  • Har du förtroendearbetstid – ha koll på den.

Arbetsgivaren är ansvarig för verksamhetens kvalitet, för de förutsättningar du ges och för din arbetsmiljö. Om du inte hinner eller orkar med hela ditt uppdrag inom arbetstiden behöver din chef få reda på det för att kunna ta sitt arbetsgivaransvar.

Din chef kan vilja göra andra prioriteringar än du och i slutändan är prioriteringen hens beslut. Men har du för mycket att göra är frågan vad som ska prioritera bort.

Det kan visa sig att planering och förutsättningar i praktiken inte ger utrymme för en god arbetsmiljö, t ex att arbetsuppgifter inte hinns med eller att planeringstid tas i anspråk för annat arbete. På sikt kan det leda till ohälsa och bör tillbudsanmälas. Diskutera med ditt skyddsombud och dina kollegor om när och hur ni gör det.

Tillkommer fler arbetsuppgifter behöver troligen annat tas bort.

När planeringen inför året eller perioden är klar ska uppdrag och förutsättningar vara i balans. Det betyder att du har förutsättningar att hinna med hela uppdraget men också att planeringen tar hela din arbetstid i anspråk.

Tillkommer nya arbetsuppgifter behöver ni se till att balansen för hela uppdraget finns kvar efter förändringen.

Din schemakoll kan visa hur du har det (uppföljning), hur du kan få det (planering), behov av utveckling (kompetensutveckling) och påminna om hur just ditt uppdrag och dina förutsättningar ser ut.

Inte minst när det gäller lönesättningen är det viktigt att dina och chefens samtal hänger ihop så att ni då faktiskt pratar om samma verklighet som när ni planerar och genomför arbetet. Använd schemakollen i samtal om:

  • nästa års planering.
  • den praktiska planeringen.
  • när arbetsmiljö och verksamhet följs upp.
  • i medarbetar- och lönesamtal när du pratar om hur du utvecklas och utför
  • ditt arbete utifrån de förutsättningar du har.
  • när din och skolans kompetensutveckling planeras.

 

Frågor & svar