Har du fått en påminnelsefaktura?

Det kan finnas olika anledningar till att du har fått en påminnelse om obetalda avgifter. Läs om möjliga orsaker och vad du kan göra. Känner du dig osäker är du välkommen att höra av dig.

Om det inte är så att du helt enkelt glömt att betala, det händer ju den bäste, kan det vara något som krånglar med till exempel ditt löneavdrag eller ditt autogiro. 

Möjliga problem och vad du kan göra

Det kan ta lite tid innan det fungerar i alla system och det kan vara därför du har fått en påminnelsefaktura.
 
Undrar du vilket betalsätt du har? Logga in med BankID på Mina Sidor och titta under fliken Mina uppgifter.

Anledningen till att du har fått en faktura är att du enligt de uppgifter som står om dig i vårt medlemsregister har tagit examen. Stämmer inte det? Logga in med BankID och anmäl nytt examensdatum på Mina Sidor.

  • Kontrollera att betalningen är dragen från ditt konto innan månadsskiftet och att det är rätt mottagare.
  • Om betalningen har dragits efter månadsskiftet finns det risk att vi har hunnit skicka en påminnelsefaktura. Då kan du bortse från påminnelsen.
  • Om beloppet inte har dragits från kontot behöver du betala påminnelsefakturan.
  • Vill du veta varför avdraget inte har gjorts? Kontakta din bank.

  • Kontrollera att betalningen är dragen från ditt konto. Är den inte det, behöver du betala påminnelsefakturan.
  • Kanske är anledningen till att betalningen inte har dragits att det saknades täckning? Om det verkar vara något annat problem, kontakta din bank.
  • Har du nyligen bytt bank? Det kan ta lite tid innan ditt nya autogiromedgivande träder i kraft och att ändringen inte hann genomföras innan vår avisering till autogiro gjordes. Du behöver då betala påminnelsefakturan.

Om ditt löneavdrag inte har fungerat behöver du betala påminnelsefakturan.

Det här några vanliga exempel på när det inte fungerar och vad du kan behöva göra:

  • Du har bytt arbetsgivare. Kontrollera dina anställningsuppgifter på Mina sidor och uppdatera om det behövs. Observera att det inte är alla arbetsgivare som erbjuder löneavdrag. Då kommer du istället få en faktura. 
  • Du har nyligen ändrat dina anställningsuppgifter. Då kan det vara så att vi inte hann avisera den nya arbetsgivaren i tid, och du behöver betala påminnelsefakturan.
  • Du är tjänstledig eller sjukskriven. Om du till exempel är föräldraledig eller sjukskriven och inte får lön från arbetsgivaren under en period behöver du ändra ditt betalsätt till oss.

Tips! Skaffa autogiro, då sköts betalningarna automatiskt även om du byter arbetsgivare, är föräldraledig eller blir sjukskriven. 

Bra att veta om påminnelser och skulder

  • Vi debiterar aldrig någon extra avgift för fakturor och skickar aldrig ett ärende till inkasso.
  • Påminnelse på obetalda avgifter skickas alltid som en faktura med vanlig postgång. Tidigare obetald avgift kan inte dras via autogiro, utan behöver hanteras manuellt. Innevarande månads avgift aviserar vi på ditt ordinarie betalsätt.
  • Är det första gången du får påminnelsefakturan kan du utgå från att det är föregående månad den gäller för.
  • Har du fått påminnelsen flera gånger, kan det vara en månad längre bak i tiden som saknas. Kontrollera då dina betalningar även för tidigare månader.
  • Om ditt ordinarie betalsätt är att få faktura med post: det är olika förfallodatum på den ordinarie fakturan och påminnelsefakturan. Det beror på att hos de flesta banker går det inte att göra två identiska betalningar på samma datum. Registrera fakturorna på olika datum eller lägg ihop beloppen och hantera det som en betalning.

Betala och säkra ditt medlemskap!

Om du inte har betalat din avgift på tre månader avslutas ditt medlemskap automatiskt. Då förlorar du din inkomstförsäkring, eventuella privata försäkringar i Lärarförsäkringar, dina tidningar och den trygghet som följer med ett fackligt medlemskap.

Smidigare för dig

Skaffa autogiro på 2 minuter

Med autogiro slipper du hålla reda på fakturor. Istället dras pengarna automatiskt från ditt konto. Du kan när som helst säga upp autogirot.

Kontakta oss

Om du har frågor

Om du fortfarande är osäker på varför du fått påminnelsen, tveka inte att kontakta medlemsservice. Välj om du vill skicka ett meddelande eller slå en signal.

Checka av

Förskola - övrigt

Har du lämnat rätt uppgifter?

Det är bra att kolla emellanåt om vi har rätt uppgifter om dig. Du kanske har flyttat, bytt jobb eller mejladress? Uppdatera enkelt genom att logga in med BankID på Mina sidor.

Frågor & svar